Att må bra med sig själv

Att må bra med sig själv
16.09.2021

Att må bra med sig själv och att känna sig trygg i den man är, är en viktig del av att vara lycklig med sitt liv. Nu för tiden blir vi ofta lurade av sociala medier om hur det är “meningen” man ska må, se ut och bete sig. Det visas oftast bara upp de bra sidorna på nätet och till slut blir det som en alternativ verklighet, en falsk sådan.

Det är okej att inte alltid må bra, se bra ut eller ens att alltid bete sig rätt. Alla har vi “off-days” och alla gör vi ibland misstag. För vissa kommer det enkelt att må bra med sig själv och vara nöjd med sitt liv, för andra kan det vara något man måste kämpa med för att uppnå. Även det är okej. Alla har vi ett syfte i världen och alla är vi olika, annars skulle världen vara väldigt tråkig och grå. Att livet går upp och ner som en berg- och dalbana är något positivt och det är något som händer alla. Man kan tänka på sitt liv som kapitel i en roman, vissa kapitel är fyllda med spänning och kärlek, andra kapitel är fyllda med sorg och ensamhet och ibland är ett kapitel ganska tomt på känslor och händelser.

I vår digitala värld har media påverkat oss något otroligt. Det finns mycket som är positivt med sociala medier men också mycket som är negativt, och sociala medier är nog en stor bov när det kommer till den allmänna nedgången i den mentala hälsan hos många människor. Andra bovar kan vara genetiken och trauman, sådant vi inte kan rå för. Även mobbning, övertänkande och jämförelse är bovar och de har nog växt pga. medieutvecklingen. Sen behöver det inte heller vara något påtagligt som har hänt för att man ska känna sig nere, som sagt är det också helt normalt.

Att må bra i sig själv handlar inte bara om fysiskt välbefinnande men också om psykiskt och socialt. Att ha en stark självkänsla och känna sig säker och trygg i sig själv förebygger mental ohälsa. Vi vill ge er några tips på vad man ska tänka på för att må bra och för att upprätthålla sitt välbefinnande.

1.     Meditationsövningar

Att lära sig att varva ner och lyssna till kroppen är viktigt. Om du lider av ångest eller är väldigt stressad kan olika meditationsövningar hjälpa dig. Genom meditation lär vi oss också hur man lever i nuet och uppskattar nuet, något som kan vara svårt i dagens samhälle där man alltid planerar framåt och har bråttom att hinna göra allt. Meditationsövningar hittar du på nätet, youtube, spotify och i böcker.

2.     Träning

När du tränar eller rör på dig frigör din kropp må-bra hormoner, endorfiner, som vi helt enkelt börjar må bra av. De flesta som tränar har säkert märkt av att man mår bättre efter ett träningspass än man gjorde före. Det behöver inte vara ett hårt gympass, huvudsaken är att du rör på dig och får upp pulsen. Förutom att kroppen frigör endorfiner förbättras din sömnkvalitet också, och dina muskler och leder mår bättre. Att träna är på så sätt en mood-booster av sig själv men det kan också vara skönt att träna om man känner sig arg eller frustrerad. På så sätt får man utlopp för sina känslor på ett hälsosamt sätt.

3.     Snällt självprat

Hur vi pratar till oss själva har mera betydelse än vad vi tror. Med självprat menas den reaktionen vi har när vi t.ex. gör ett misstag. Är man förstående mot sig själv eller anklagar man sig själv för att vara dålig eller dum? Ibland är det svårt att veta hur man pratar till sig själv men man kan försöka reflektera över det för att bli medveten om det. Är man väldigt självkritisk och elak mot sig själv blir man mera osäker och otrygg i sig själv, vilket leder till att man också mår sämre. Är man istället förstående och positiv mot sig själv leder det till ett bättre humör. Som sagt sker oftast självpratet omedvetet och utan att vi registrerar hur vi beter oss mot oss själva, men försök att lägga märke till hur du pratar med dig själv. Om du märker eller vet av att du är väldigt hård mot dig själv, försök att bryta den “onda cirkeln” nästa gång. Det tar tid och övning tills man har jobbat bort den negativa automatiska responsen man kan ha haft tidigare i sitt huvud, men det är möjligt.

4.     Samtalsterapi

Att prata om saker man är glad över, ledsen över, arg över osv är viktigt och en mänsklig nödvändighet. Ibland räcker det med att man pratar tillsammans med en vän och så att säga “ventilerar” sig angående händelser och tankar. Ibland krävs det professionell hjälp, ifall något känns övermäktigt eller om du genomgått ett trauma. Det är ingen skam i att söka hjälp och de flesta behöver någon gång i sina liv be om hjälp, t.ex. vid dödsfall eller separationer. Samtalsterapi går att fås via hälsovårdscentralen, den privata sektorn och ibland via skolan.

5.     Kosten

Nyare studier talar för att en stor del av våra “må-bra” hormoner etc. produceras i våra tarmar, så vår maghälsa är viktigare för vårt välmående än vad vi förut trott. Förutom att vår kropp mår bra fysiskt av att ha en hälsosam kost mår vi också bra psykiskt av det. En hälsosam kost betyder inte att man aldrig unnar sig och bara äter grönsaker, utan att man ser till så att man äter tillräckligt med proteiner, vitaminer och annat som vår kropp behöver. Mat ska ju i slutändan vara något man njuter av och tycker om så kom också ihåg att inte vara för sträng.

6.     Sömnen

Beroende på ålder så behöver vår kropp en viss mängd sömn per natt för att må bra och fungera optimalt. Är du mellan 6-12 år gammal rekommenderas 10-11 timmar per natt, är du 12-18 år gammal rekommenderas 8-9 timmar per natt-, och är du över 18 år rekommenderas 7-8 timmar per natt. Ibland kan man behöva mera och ibland kan man klara sig på mindre, beroende på vad för slags aktiviteter man har gjort under dagen. Forskare är eniga om att ens allmänna hälsa påverkas om man ofta sover alltför lite. Det är så klart inte bara antalet timmar som gör skillnad utan också sömnkvaliteten. Har du svårt att somna, vaknar många gånger under natten eller ofta har mardrömmar så kan du behöva lite extra hjälp genom att t.ex. meditera före läggdags eller ta melatonintillskott som minskar insomningstiden och förbättrar sömnkvaliteten.

7.     Ha en hobby

Att ha en hobby eller någon aktivitet du gör regelbundet är viktigt för ditt välmående, så länge som du mår bra av det också. Under åren ändras förstås ens intressen och då kan man hitta nya intressen och gamla intressen glöms bort. Att ha något att göra och se fram emot på sin fritid främjar ens mentala hälsa, istället för att bara sitta ensam och känna sig utan syfte. Ändå viktigt att komma ihåg att också ta sig tid att varva ner och vara för sig själv. Man kan också hitta nya sociala kontakter via hobbys eller så har man en hobby tillsammans med sina vänner.

8.     Planera din tid

Att ta sig tid för att göra upp ett schema för din vecka låter kanske inte som så mycket men det kan hjälpa en i sitt mående. Att planera kan också hjälpa en med stresshantering, en annan grej som är viktig för ditt mående. Genom att planera slipper man onödig oro för när saker ska göras/ske, man ser även lättare vad det är man behöver göra så att man hinner med allt det man vill hinna med och man har lättare att se vad man har att se framemot i veckan som kan höja ens humör. Med planering menas inte bara att planera in när man har jobb/skola och vilka sysslor man måste hinna med så som att städa eller diska osv, utan det är också viktigt att komma ihåg att planera in tid för dig själv, dina vänner eller t.ex. meditation, så att du verkligen också tar dig tid för att ta hand om dig själv.

9.     Stresshantering

Som nämnt ovan är också stresshantering en viktig grej för ditt mående. Tyvärr är stresshantering inget som lärs ut i skolor, trots att det skulle vara en bra kurs att ta i t.ex. högstadiet och gymnasiet. Nu för tiden finns det många som håller kurser i stresshantering för vuxna som man kan gå på om man vill ha mera info. Med stresshantering menas helt enkelt att man ska lära sig hantera sin stress så att den inte ger en negativa effekter. Finns mycket forskning nu för tiden som anser att stress är en stor bakgrundsfaktor till många sjukdomar och åkommor.

10.  Lära dig att sätta gränser/säga nej

Om du är en sån människa som alltid ger lite extra av din energi till andra så att du till slut inte har någon energi kvar till dig själv kanske du behöver lära dig att säga nej. Rättare sagt, lära dig att det är okej att säga nej. Ibland kan vi försöka göra alla runtom oss glada och nöjda och då glömmer vi helt bort att även vi själva ska vara glada och nöjda. Därför är det viktigt att man klarar av att ibland säga nej om man märker att ens energi inte kommer räcka till. Hela världens ansvar ligger inte på dina axlar.

Det är även viktigt att lära sig att sätta gränser för en själv, både när det handlar om dig själv men även när det handlar om andra. Lär dig var dina gränser går och att man ibland måste vara disciplinerad med sig själv om man vet att man har ett beteende som egentligen inte är bra för en men man fortsätter att göra det, t.ex. få för lite sömn för att man “bara ska se ett till avsnitt” osv. Det är också viktigt att man lär andra var ens gräns går, vad man tycker är okej osv. Du har rätt att berätta för folk att du tycker de behandlar dig illa, det är ingen skillnad vilken syn de har på det.

11.  Omringa dig med människor du mår bra av

Att ha något socialt umgänge är en bra sak som alltid har en positiv effekt, i alla fall så länge som man umgås med sådana människor man mår bra av. Lägg märke till om du i ditt liv har relationer som istället för att ge dig energi tar din energi. Då kan det vara tid för att fundera om det är ett problem i relationen som går att lösa eller om du kanske behöver distans från den personen. Familj, vänner och partners ska inte få dig att må dåligt.

12.  Ha egentid och ta hand om dig själv

Alla människor kommer någon gång i sitt liv vara ensamma och det är viktigt att man lär sig att faktiskt klara av det och även att njuta av den tid man spenderar med sig själv. Oftast är detta något man måste lära sig och som kan kännas lite tråkigt eller obekvämt till en början. Man kan t.ex. gå på en långpromenad själv, se en film eller serie man gillar eller åka på spa eller liknande. Att ta hand om dig själv betyder inte bara att man t.ex. tar hand om sin hygien och kost utan även att man ser till så att man mår bra i huvudet och att ens tankar ger en positiv energi. Därför är det bra att man lär sig spendera tid med sig själv och helst inte göra något alltför aktiverande så att man verkligen får sitta och lyssna till sitt huvud och sin kropp.

13.  Utmana dig själv

Genom att våga testa nya saker och erfarenheter utmanar vi oss själva. Oavsett om man lyckas med utmaningen eller inte så får man oftast en positiv känsla efteråt bara för den enkla orsaken att man i alla fall vågade. Man får oftast känslan av att vara stolt över sig själv när man väl utfört utmaningen, speciellt om man var nervös eller orolig för det innan. Genom att utmana sig själv regelbundet växer man också som person och blir mera självsäker så det har också en långvarande positiv effekt.

14.  Självreflektion

Det är viktigt att man klarar av att ibland vara kritisk mot sig själv, men allt med måtta. Om man märker av att man alltid är kritisk mot sig själv oavsett vad man gör och hur man lyckas så måste man nog tänka om. Självreflektion handlar om att kunna acceptera när man gör eller säger något fel och veta att man kan göra bättre nästa gång. Även att fundera över hur ens relationer och konversationer får en att må. Detta sker oftast undermedvetet och obemärkt därför är det viktigt att kunna “koppla på” ens medvetande och stanna upp och reflektera över ens egna reaktioner.

15.  Avfölj på sociala medier

Vissa konton på sociala medier får en att må bra, vissa kan ge en kroppskomplex, livskomplex eller stress. Var medveten om vilka konton du följer som du faktiskt mår bra av och vilka konton som gör så att du börjar jämföra dig eller ditt liv med något, vilka konton du mår dåligt av att se och konton som ger dig stress om att du skulle behöva se ut på ett visst sätt eller bete dig på ett visst sätt. Oftast handlar detta om kändiskonton där allt ser perfekt ut, men påminn dig själv om att vara källkritisk och att man oftast bara visar upp “det bästa” för omvärlden.

16.  Våga vara dig själv

Att känna att man behöver vara som någon annan eller bete sig som någon annan kan vara mycket krävande och något som påverkar, speciellt unga, negativt. Det kan vara svårt att hitta tillbaka till sig själv om man har lagt mycket tid på att försöka vara någon annan, som enligt en partner, vän, familj eller enligt samhället är okej att vara. Det allra bästa är att utforska sin personlighet, utmana sig själv och lära sig vad man tycker om med sig själv för att hitta vem man är. Det kanske låter klyschigt men det är ändå sant. I slutändan är det ändå du själv som du ska leva med resten av livet så se till att du är nöjd med vem du är och att du vågar vara dig själv och uttrycka dig själv på det sätt du vill.

 

Att må bra med sig själv handlar om att man lär sig älska sig själv och respektera sig själv på samma sätt som man älskar ens familj, vänner och partners. Du förtjänar att behandla dig själv lika bra som du behandlar de runtom dig. Att älska sig själv är något man måste jobba på och som man ibland måste kämpa för, det går inte i en rät linje. Vissa dagar kan vara jobbigare än andra. Man måste jobba på sig själv livet ut och man kommer förändras under årens lopp och det är helt okej. Man ska alltid sträva till att vara den bästa versionen av sig själv men det är också okej och helt naturligt att man ibland har dåliga dagar.

Tillbaka