SAD – Seasonal Affective Disorder

SAD – Seasonal Affective Disorder
22.09.2021

Nu börjar vi röra oss mot mörkare, kallare tider. Sommaren är över och hösten är i full gång. Med hösten och vintern blir dagarna mörkare och kortare. Det är ju så årstider fungerar. Men ibland blir vi påverkade av vädret. Sommaren är oftast den “roligare” årstiden som många ser framemot, medan vintern brukar man tycka är jobbig med sitt kalla väder och allt sitt mörker. Det är normalt att känna sig mindre energisk och tröttare på det mörkare halvåret och det går ofta över efter att man vant sig med årstiden. Ibland kan det också bero på att man lider av något som kallas SAD, som står för Seasonal Affective Disorder. Om du har märkt av ett mönster i att du mår bättre på sommaren än på vintern eller vice versa, trots att ditt liv ser relativt likadant ut oavsett årstid så då kan det ha att göra med Seasonal Affective Disorder.

SAD är en form av depression som är återkommande och är beroende på årstiden. Oftast får man depressiva symptom på vintern eller hösten men för vissa människor kan det också förekomma på sommaren eller våren. Symptomen går i cykler och ändras eller försvinner vartefter att årstiden ändras, och återkommer då årstiden som påverkar humöret kommer tillbaka. Anledningen till att man oftast upplever SAD under det mörkare halvåret är på grund av d-vitamin brist, överproduktion av melatonin (det som hjälper oss att somna), minskning av serotonin (det som ger oss glädjekänslor) och en förändrad dygnsrytm.

Symptomen på SAD är de samma som vid en “vanlig” depression och kan vara bl.a.

  • Att man känner sig nere mestadels av dagarna
  • Man tappar intresset för sådant som förut gav en glädje
  • Man har lite energi
  • Man har sömnstörningar
  • Ens aptit förändras
  • Man kan känna sig slö och lättirriterad
  • Man kan känna sig hopplös och värdelös
  • Ibland upplever man också regelbundna tankar om döden och självmord

Symptomen vid vinter-SAD och sommar-SAD skiljer sig lite. Symptomen specifika för vinter-SAD är:

  • Man sover mycket mer än normalt
  • Aptiten förändras, speciellt sug efter kolhydrater
  • Viktuppgång
  • Trötthet/energibrist

Symptomen specifika för sommar-SAD:

  • Insomnia (svårigheter att somna)
  • Minskad aptit
  • Viktminskning
  • Upprördhet eller ångest

Som sagt är detta en väldigt vanlig reaktion till att vår miljö och omgivning ändras, och vissas kroppar och sinnen har svårare att anpassa sig till denna förändring. Man behöver inte

heller lida av SAD bara för att man någon gång varit nedstämd på vintern, det är också helt normalt. Professionell hjälp kan man få via sin hälsovårdscentral, via skolans kurator, skolans hälsovårdare eller via olika nätsidor om man bara känner för att prata.

Det man kan göra själv för att underlätta sina symptom är att bl.a.

  • Ta vara på det ljus som finns om dagen, genom att t.ex. vara utomhus, gå på promenader osv. På så sätt blir det inte lika stor skillnad från sommar till vinter
  • Försöka se på det positiva med årstiden, t.ex. festligheterna som finns runt vintermånaderna/sommarmånaderna
  • Hålla rutiner om vardagarna för att ha något att fokusera på annat än årstiden
  • Hålla dig upptagen, helst med sådant du njuter av att göra
  • Träna för att kroppen ska utsöndra extra “må-bra” hormoner när dina egna serotonin nivåer kan vara låga pga årstiden
  • Hitta en hobby som har något att göra med årstiden, så att årstiden på något sätt för med sig något roligt, t.ex. någon sport eller liknande
  • Hitta en hobby som inte alls är beroende på vädret eller årstiden som du kan utföra oavsett, så spelar inte årstiden någon roll
  • Försök uppleva det som du gillade med årstiden i din barndom och gör de saker du tyckte om då. T.ex. att pulka på vintern fast man är tonåring är det inget fel med
  • Prata med någon. Kanske det viktigaste tipset. Det finns nästan aldrig något positivt med att hålla sina problem för sig själv hela tiden och oftast blir det lättare när man vet att man har någon att prata med.

 

* Detta inlägg är enbart i syftet för att ge kunskap om Seasonal Affective Disorder och inte för att fungera som diagnostisering. Om du har upplevt några symptom som framkommer i texten, sök då professionell hjälp och självdiagnostisera inte!

Tillbaka