Normaalipaino

Normaalipaino

Oman normaalipainon laskeminenhan kuullostaa aika helpolta - sitähän voi laskea vain oman painoindeksinsä (BMI=Body Mass Index), jonka avulla saa selville, onko normaalipainoinen vaiko ei. Tai sittenhän sitä voi katsoa kouluterveydenhoitajien paino- ja pituustaulukoita... Todellisuudessa se ei kuitenkaan toimi näin.

Kun oman painoindeksinsä laskee, saa selville luvun, joka perustuu pituuden ja painon suhteeseen. MUTTA tämä luku ei ota huomioon henkilön ruumiinrakennetta, esim. onko hän lihaksikas tai jäntevä. Paljon treenaavat ja urheilijat ovat lihaksikkaampia, ja koska lihakset painavat enemmän kuin rasva, voi urheileva ihminen painaa enemmän kuin liikuntaa harrastamaton. Esimerkiksi kaksi tyttöä voivat olla saman pituisia, painoisia ja ikäisiä ja kuitenkin olla ruumiinrakenteeltaan hyvinkin erilaisia.

Painoindeksirajat eivät päde kasvuiässä oleviin nuoriin, joten alle 16-vuotiaille tämä ei ole ideaali tapa selvittää normaalipainoa.

Biologinen normaalipaino

Jokaisen biologinen normaalipaino määräytyy yksilöllisten geneettisten tekijöiden perusteella.

Biologinen normaalipaino on paino, jossa keho pyrkii pitäytymään, koska se voi silloin kaikkein parhaiten. Jos et ole ali- tai ylipainoinen, on sinulla parhaimmat edellytykset pysyä terveenä, jaksaa, voida hyvin ja jopa saada lapsia. Ei paastoamista eikä ylensyöntiä: syöt normaalisti ja tarpeeksi ja saat juuri sopivasti liikuntaa. Biologista painoa voi kutsua myös hyvinvointipainoksi, koska siinä painossa ihminen voi psyykkisesti ja fyysisesti parhaiten. Normaalipaino ei siis ole mikään keskiarvo, joka olisi laskettu kaikkien ihmisten perusteella, vaan se on IHANNEPAINO.

Kun sinä olet normaalipainoinen, toimii kehosi kuten sen kuuluukin. Tytöillä kuukautiset toimivat, et palele, nukut hyvin ja tarpeeksi ja ruoansulatuksesi toimii. Sekä tytöillä että pojilla on seksihaluja.

Tässä tilassa sinun ei tarvitse paastota eikä ylensyödä, eikä koko elämäsi pyöri ruoan ympärillä.