Nuuska

Nuuska

Oletko joskus miettinyt, mitä ruskeat möykyt siellä täällä koulun seinissä tai kadun varressa ovat? Tai miksi pieniä, tyynyn näköisiä pusseja lojuu siellä täällä kadulla, katsomoiden alla ja roskiksien vieressä… Nämä ruskeat möykyt ovat käytettyjä irtonuuskia, kun taas pienet tyynyt ovat käytettyjä pussinuuskia.

Nämä ”roskat” ovat seurausta siitä, että nuuskan käyttö on yleistynyt viime aikoina, vaikka sen myynti onkin kiellettyä Suomessa. Monet kuitenkin pääsevät käsiksi nuuskaan hakemalla sitä Ruotsista, missä sen myynti on sallittua. Nuuskan ostaminen on laillista yli 18-vuotiaille, mutta VAIN omaan käyttöön. Jos siis myyt ostamaasi nuuskaa muille ja jäät kiinni, voit pahimmassa tapauksessa kärsiä siitä oikeudessa.

Mitä nuuska oikein on?

Nuuska on suussa, yleensä ala- tai ylähuulen alla, käytettävä, tupakkajauheesta tehty kostea aine. Monesti nuuskan käyttö mielletään tupakointia vaarattomammaksi, mutta todellisuudessa nuuska sisältää yli 2500 eri kemikaalia, joista 28 on syöpävaarallisia. Tämän lisäksi nuuskan nikotiinipitoisuus on jopa 20-kertainen tupakkaan verrattuna, mikä tarkoittaa sitä, että keskivertonuuskaaja saa päivittäin yhtä suuren nikotiiniannoksen kuin kokonaisen tupakka-askin päivässä polttava henkilö.

Nuuskankäyttäjällä nikotiini ja muut aineet imeytyvät vereen suun limakalvojen kautta. Tästä syystä nuuskan vaikutukset näkyvät selvimmin juuri suun alueella. Nuuska ärsyttää suun limakalvoja ja vaurioittaa myös ikeniä. Irtonuuska on vahingollisempaa kuin annospussiin pakattu nuuska, sillä se tulee suoraan kosketukseen suun limakalvojen kanssa.

Nuuska ei missään nimessä ole tupakkaa terveellisempää ja nuuskaaminen on aina terveysriski. Se ei myöskään missään nimessä ole hyvä vaihtoehto tupakoinnin lopettajalle, sillä tupakoinnin tapaan, myös nuuska aiheuttaa nikotiiniriippuvaisuutta. Riippuvuus voi syntyä jo muutaman viikon kuluessa nuuskaamisen aloittamisesta ja myös satunnainen nuuskaaminen voi johtaa riippuvuuteen.

Nuuskaamisen terveysriskit

  • Nikotiiniriippuvuus
  • Syöpä (etenkin huuli-, suu- ja kurkunpään syövät)
  • Sydän- ja verisuonisairaudet
  • Pahanhajuinen hengitys
  • Ientulehdukset ja muut ienvauriot

Koska nuuskassa on samoja aineita kuin tupakassa, liittyy nuuskaamiseen myös muita vaaroja ja suurin osa näistä terveysriskeistä on samoja kuin tupakoinnissa. Yllämainittujen terveyshaittojen lisäksi nuuskaaminen aiheuttaa myös kosmeettisia haittoja, kuten hampaiden kellastumista ja kulumista ja ienten vetäytymistä.

Urheilu ja nuuska

Nuuska on nykyään yhä suositumpaa urheilijoiden parissa. Monet urheilijat eivät kuitenkaan tiedä nuuskan heikentävistä vaikutuksista ja monilla on nuuskan käytöstä aivan virheellisiä käsityksiä. Nuuskaaminen ei tee urheilijasta mitenkään siistimpää, eikä missään tapauksessa parempaa – päinvastoin! Totuus on, että:

  • Nuuska heikentää suorituskykyä. Nuuskaa käyttävä urheilija siis antaa turhaan ”ilmaista” tasoitusta muille.
  • Palautuminen hidastuu. Nuuskan sisältämä nikotiini supistaa verisuonia, jonka seurauksena verenkierto vähenee. Verenkierron väheneminen hidastaa lihasten palautumista suorituksen jälkeen.
  • Kestävyys ja voima vähenevät. Nikotiini heikentää myös lihasten hapensaantia, mikä johtaa siihen, että myös lihaskestävyys, lihasvoima ja -massa vähenevät.
  • Nuuskaaminen hidastaa edellä mainitusta syystä myös vammojen paranemista.
  • Vieroitusoireet haittaavat keskittymistä. Nuuskan sisältämä nikotiini vaikuttaa moneen urheilijaan rauhoittavasti ja piristävästi. Nikotiini aiheuttaa kuitenkin myös voimakkaan riippuvuuden ja riippuvaiselle vieroitusoireita. Vieroitusoireisiin kuuluvat mm. väsymys ja keskittymiskyvyn heikkeneminen. Keskittyminen on urheilijalle olennaista, joten vieroitusoireita joutuu ”lääkitsemään” nuuskalla. Tämä ajaa urheilijan pahaan kierteeseen, joka tekee nuuskaamisen lopettamisesta entistä vaikeampaa.
Jos et halua antaa turhaan tasoitusta vastustajillesi, kannattaa sinun harkita nuuskan käyttöä huolella.

 

Nuuskaamisen lopettaminen

Nuuskaamisen lopettaminen on haaste - mutta se on haaste, johon kannattaa tarttua, sillä lopettaminen edistää terveyttä. Ensinnäkin lopettaminen parantaa suorituskykyä. Suorituskyvyn paraneminen johtuu siitä, että verenkierto vilkastuu lopettamisen jälkeen. Myös riski sairastua nuuskan aiheuttamiin vakaviin sairauksiin pienenee heti lopettamisen jälkeen.

Nuuskaamisen lopettaminen vaatii päättäväisyyttä, mutta myös tietoa ja motivaatiota. Jotta lopettaminen onnistuisi, pitää se olla nuuskaajan oma päätös ja tapahtua yksilöllisen aikataulun mukaan. Useimmiten hyvä valmistautuminen lisää onnistumisen mahdollisuutta.

Valmistautuminen kannattaa aloittaa vähentämällä nuuskan käyttöä joka päivä, jolloin veren nikotiinipitoisuus laskee hitaasti. Vähitellen lopettaminen lieventää nikotiiniriippuvaisuuden vieroitusoireita sitten, kun nuuskaamisesta luopuu kokonaan. Vähentämällä nuuskaamista murrat myös niitä tapoja, joita nuuskaaminen on sinulle luonut. Sinun ei esimerkiksi tarvitse ottaa nuuskaa huuleen jokaisen ruokailun jälkeen vain siksi, että olet aina tehnyt niin.

Lopettamista auttaa myös, jos päätät lopettamispäivästä. Voit esimerkiksi ympyröidä lopettamispäivän kalenterissa. Kannattaa myös kertoa läheisillesi, että aiot lopettaa, silloin he voivat tukea sinua päätöksessäsi.

Nuuskan käytön lopettaminen voi helpottua, jos
  • pidät nuuskat poissa silmistä. Silloin ne eivät ole koko ajan muistuttamassa sinua, mistä olet luopumassa.
  • vaihdat vähentäessäsi nuuskalaatua, ehkä pahemman makuiseen. Silloin sinun ei välttämättä yhtä usein tee mieli laittaa nuuskaa huuleen.
  • pidät vähentämisvaiheessa nuuskaa vähemmän aikaa suussa.