Eroon tupakasta

Eroon tupakasta

Tässä käytännön vinkkejä sinulle, joka haluat eroon tupakasta:

  • Tee päätös siitä, minä päivänä lopetat tupakoinnin. Selkeä päivämäärä, jonka olet esim. merkinnyt kalenteriisi, voi auttaa sinua valmistautumaan lopettamiseen henkisesti.
  • Kirjoita lista syistä, miksi haluat lopettaa. Säästä lista ja ota se esiin vaikeina hetkinä.
  • Kerro ystävillesi ja perheellesi, että aiot lopettaa ja että tarvitset heidän tukeaan päätöksessäsi. Jos perheesi ja ystäväsi tietävät lopettamispäätöksestäsi voivat he auttaa sinua altistumasta kiusaukselle, mikä voi olla tärkeää varsinkin alkutaipaleella.
  • Mieti, kuinka paljon rahaa säästät! Suunnittele myös, mihin voit käyttää säästämäsi rahat.
  • Hävitä kaikki tupakkatuotteet. Älä luo itsellesi mahdollisuutta repsahtaa. Tupakkatuotteiden hävittäminen silmistäsi myös auttaa sinua pysymään päätöksessäsi.
  • Tai ehkä sinulle sopii vähitellen lopettaminen? Osta vähemmän tupakkaa kerralla, polta vähemmän kerralla, vaihda tupakkamerkkiä… Jo muutaman tupakan vähentäminen voi olla iso askel kohti lopullista lopettamista. Voit myös koittaa lopettamista ensin kokeilumielessä. Kokeile, miltä tuntuu olla ilman tupakkaa esim. yhden vuorokauden ajan. Tämäkin alentaa lopullisen lopettamisen kynnystä.
  • Tupakanhimo iskee jokaiseen lopettajaan. Pahin himo on kuitenkin hetkellistä ja kestää noin 5 minuuttia. Keksi muuta tekemistä himon laantumisen ajaksi! Mieti, mitä asioita voisit tehdä pahimman himon taltuttamiseksi: Jauha purkkaa, napostele jotain terveellistä syötävää, lue lehteä tai kirjaa, kuuntele musiikkia ja anna käsillesi muuta tekemistä: virkkaa, pelaa kännykällä, täytä ristikkoa… Käytännön tekeminen vie ajatuksesi pois tupakasta.
  • Ajattele positiivisesti! Jos ajatukset tupakasta hiipivät mieleesi, yritä ajatella mitä tahansa muuta mukavaa. Hyvää urheilusuoritustasi, eilisillan mukavaa tyttöjeniltaa, edellistä lempisarjasi jaksoa, hienoa säätä tai mitä hyvää voisit valmistaa ruoaksi. Mitä enemmän pystyt olla ajattelematta tupakkaa, sitä helpompi sinun on pysyä siitä erossa.
  • Keksi jokin uusi harrastus. Aloita lenkkeily tai käy kuntosalilla. Mene työväenopiston kurssille, kudo tai virkkaa, ompele, lue kirjoja… Uudet asiat, joihin voit kohdistaa energiasi, auttavat sinua pysymään erossa tupakasta.
  • Luovu kaikista perusteista tupakoinnin puolesta. Esimerkiksi olut/siider/kahvi/hyvä ateria EI maistu paremmalta tupakan kera, tupakka EI ole rauhoittavaa (kehosi stressaantuu itse nikotiinintarpeesta ja sen täyttyminen saa sinut rentoutumaan – sama pätee keskittymiseen) jne. Nämä ovat vain tekosyitä! Ihmiset, jotka eivät koskaan ole polttaneet/eivät polta OVAT onnellisempia kuin tupakoijat!
  • Harjoittele ennalta tilanteita, joissa joku tarjoaa sinulle tupakkaa. Harjoittele vaikka peilin edessä sanomaan ”Ei kiitos, olen lopettanut tupakoinnin.” Vaikka se kuulostaa tyhmältä, helpottaa se oikeaa tilannetta.
  • Useilla tupakoinnin lopettajille tarkoitetuilla foorumeilla suositellaan lopettajien lukevan Alen Carrin kirjaa nimeltä Stumppaa tähän!
  • Saatko lisäintoa, jos lopettamiseen liittyy myös jokin kannustin? Osallistu tupakanlopettamiskilpailuun. Tsekkaa Smokefree-luokkakilpailu koululaisille ja Stumppi.fi:n järjestämä Lopeta ja Voita yli 18-vuotiaille!
  • Palkitse itsesi pienistä onnistumisista. Pienet välitavoitteet auttavat sinua säilyttämään motivaatiosi ja kannustavat eteenpäin.