Palauta hallinta!

Palauta hallinta!

Joitakin vinkkejä, joilla voi saada ruudunkäytön hallintaan:
  • Tee ensin pieni muutos ja sitten toinen ja kolmas. Pienetkin askeleet ovat askeleita ja muutoksen tekeminen vie aikaa. Aluksi voi tuntua rankalta, mutta kärsivällisyyttä, kaikki muuttuu kyllä paremmaksi.
  • Mitä haluat muuttaa ruutukäyttäytymisessäsi? Onko se aika, jonka siihen käytät? Onko ajankohta väärä? Haluatko muutosta katselemiesi ohjelmien ja käyttämiesi sivustojen laatuun? Haluatko omistaa aikasi muille asioille, esimerkiksi tosielämän ystäville vai sille miten voit rajoittaa ruutuaikaasi? Mitä selkeämmät tavoitteet ja päämäärät, sitä helpompi on tehdä jotain konkreettista asioiden hyväksi.
  • Päätä, paljonko aikaa haluat käyttää puhelimeen/tietokoneeseen/tablettiin päivässä ja yritä laatia realistiset tavoitteet, joiden ansiosta et pety, mikäli kaikki ei onnistukaan.
  • Voitko rajoittaa käyttöäsi muuten, esimerkiksi liittymällä, joka rajoittaa netin käyttöä lukemalla tai panemalla puhelimen pois tiettyinä aikoina päivästä, pitämällä ruuduttomia päiviä tai iltoja, vaihtamalla vanhempaan puhelinmalliin ja jakamalla tabletin jonkun kanssa sovittuina aikoina.
  • Huolehdi, että teet muita asioita, jotka ilahduttavat ja tyydyttävät sinua, jotka ovat sinusta mielekkäitä ja antoisia. Kokeile fyysistä toimintaa (koska esimerkiksi liikunnan, naurun ja seksin vapauttamat hormonit tekevät hyvää mielialalle, hyvinvoinnille ja terveydelle) tai luovaa toimintaa (tekeminen omin käsin antaa ihan toisenlaista mielihyvää kuin viihde). Ystävien ja perheen kanssa oleminen antaa elämään paljon enemmän nautintoa ja tyydytystä kuin virtuaalinen seurusteleminen.
  • Pane puhelin useammin äänettömälle, älä nuku sen kanssa samassa huoneessa äläkä ota sitä mukaan joka paikkaan. Laita viestien ja ilmoitusten hälytysääni pois päältä, niin ettei puhelin koko ajan muistuttele itsestään.
  • Valitse ne sosiaaliset mediat, sovellukset, pelit, blogit ja sivustot, joista sinulle on todella hyötyä ja unohda muut. Poista sellainen, mikä on vähemmän kiinnostavaa. Yritä rajoittaa niitä asioita, joita sinun on todella pidettävä silmällä ja seurattava. Siirry käyttämään uutiskirjeitä sähköpostitse tai Facebook-ilmoituksia niiltä aikaa vieviltä sivustoilta, joista olet kiinnostunut, niin voit valita, mitä menet niille lukemaan sen sijaan, että lukisit kaiken.
  • Rajoita ystävälistojasi, niin että saat päivityksiä ja kuvia vain niiltä, joista välität.
  • Jos sinulla on ystäviä tai perheenjäseniä, jotka myös kokevat olevansa tai ovat vaarassa tulla riippuvaisiksi, voitte taistella yhdessä. Voitte esimerkiksi huolehtia toistenne puhelimista tiettyinä aikoina, tehdä muita asioita yhdessä ja sanoa, jos huomaatte puhelimen häiritsevän toisianne. Käytännön esimerkki on, että kun syötte yhdessä, laitatte puhelimet pinoon. Se, joka koske puhelimeensa ensiksi, joutuu maksamaan kaikkien ruoat tai tiskaamaan.
  • Siirrä puhelimen vilkuilua minuutti kerrallaan. Ajattele, että sinun on tehtävä jotain ennen kuin saat tarkastaa puhelimen, esimerkiksi täytettävä tiskikone tai käytävä kävelyllä. Tee mielellään jotain luovaa tai hyödyllistä, joka vie huomiosi ja tuntuu antoisalta, kuten kudo tai treenaa/venyttele, opettele laulunsanoja tai mitä tahansa, mistä nautit.
  • Palkitse itsesi, kun olet pitänyt jonkin puhelimeen/tablettiin/tietokoneeseen liittyvän lupauksesi. Muista, että pienet osatavoitteet toimivat usein paremmin kuin vaikeasti tavoitettavat tavoitteet.
  • Kerro ystäville ja perheelle, että olet totuttautumassa pois riippuvuudestasi, niin etteivät he esimerkiksi halua chattailla kanssasi vain ajankuluksi tai odota sinun vastaavan viesteihin välittömästi.
  • Puhelinriippuvuuden voittamiseksi on kehitteillä yhä useampia sovelluksia. Sellaiset sovellukset tarkastavat, miten usein ja miten kauan käytät puhelintasi ja niihin voi tehdä asetuksen niin, että pääsy nettiin estyy tai sovellus lähettää viestin, kun valitsemasi kiintiö on täynnä. Voit myös palata kivikaudelle (!) ja laskea päässä, miten usein katsot tai sinun tekee mieli katsoa puhelinta...
  • Nauti tästä hetkestä ilman, että sinun on esimerkiksi pakko dokumentoida auringonlasku, ruoka tai lempikappaleesi konsertissa Instagramiin, Facebookiin tai muualle. Yritä tehdä mindfullness-harjoituksia niin, että olet aidosti läsnä tässä ja nyt ja osaat nauttia metsän, vaahtokylvyn tai merenkohinan sinulla antamasta parantavasta ja onnelliseksi tekevästä vaikutuksesta.