Tarkastuslista

Tarkastuslista

Mitä useampiin näistä vastaa kyllä, sitä suurempi todennäköisyys on, että olet riippuvainen puhelimesta, ruudusta ja netistä.
Mieti näitä asioita:
  • Oletko miettinyt, miten paljon aikaa käytät puhelimeen ja oletko itse huolissasi siihen käyttämästäsi ajasta?
  • Katsotko heti, kun tulee tekstiviesti tai muu viesti, ilmoitus somesta tai sähköposti?
  • Onko sinulla puhelin mukana makuuhuoneessa ja tarkastatko sen viimeiseksi ennen nukahtamista? Jopa keskellä yötä? Tarkastatko puhelimesi aamulla ensimmäiseksi herättyäsi?
  • Ärsyttääkö sinua, jos et saa tarkistettua asioita heti kun on tarpeen, esimerkiksi googlaamalla puhelimella?
  • Heti kun joudut odottamaan jotakin, esimerkiksi hammaslääkärin odotushuoneessa, viihdytätkö itseäsi puhelimella, puhutko jonkun kanssa vai luetko lehtiä?
  • Miltä tuntuu, jos unohdat puhelimesi johonkin, akku on tyhjä tai puhelin on rikki?
  • Pystytkö syömään koko aterian, katsomaan koko elokuvan tai olemaan koko illan tarkastamatta puhelintasi, tablettiasi tai tietokonettasi? Onko sinusta ihan ok tarkastaa puhelin tai vastata viestiin, kun istut syömässä ystäviesi kanssa?
  • Oletko koko ajan tavoitettavissa? Katsotko esimerkiksi työsähköpostin tai kouluun liittyviä sivuja, Facebook-ryhmiä tai vastaavia omalla vapaa-ajallasi? Ovatko työ- ja vapaa-ajan rajat hämärtymässä esimerkiksi niin, että olet tavoitettavissa työajan ulkopuolella tai että vastaat myös henkilökohtaisiin posteihin työaikana?
  • Jos olet kirjoittanut tilapäivityksen someen, jakanut kuvan tai linkin tai kommentoinut toisten päivityksiä, onko sinun pakko käydä katsomassa, onko joku tykännyt siitä, kommentoinut sitä tai jakanut sen? Miten nopeasti käyt katsomassa ja kuinka usein?
  • Miltä sinusta tuntuu ajatus kokonaisesta viikonlopusta ilman, että olet yhteydessä ulkomaailmaan puhelimen, tietokoneen tai tabletin kautta?
  • Katsotko puhelinta, kun olet vessassa tai heti kun tulet suihkusta tai oppitunnilta/luennolta/kokouksesta?
  • Unohdatko ajankulun ja vietät netissä pidemmän aikaa kuin olet ajatellut?
  • Käykö sinulle niin, että se, mitä pitäisi tehdä illan aikana (läksyt luku, siivoaminen tai treenit), jää tekemättä, koska istut tietokoneen, puhelimen tai tabletin kanssa sen ajan?
  • Vietätkö enemmän aikaa tietokoneen kuin perheesi ja ystäviesi kanssa? Onko puhelin tärkeämpi kuin perheen ja ystävien kanssa seurustelu? Keskeytätkö keskustelun ystäväsi kanssa tarkastaaksesi puhelimesi? Oletko keskittynyt ystävääsi vai häiritseekö puhelin sinua?
  • Valehteletko tai salaatko surfailusi perheeltäsi ja ystäviltäsi? Salaatko erityisesti jonkin, mitä katsot tai seuraat vai vain yleensä sen ajan, jonka käytät ruudun edessä?
  • Käytätkö nettiä päästäksesi hetkeksi pakoon ja unohtaaksesi murheesi? Mitä tunteita liittyy siihen, että käytät puhelinta, oletko masentunut vai tunnetko olosi yksinäiseksi?
  • Ehditkö katsoa monta elokuvaa tai sarjan jaksoa viikon aikana? Teetkö jotain muuta samalla kun katselet niitä, esimerkiksi kudot, viikkaat pyykkejä tai halailet tyttöystäväsi kanssa, vai keskitytkö täysin siihen, mitä ruudussa tapahtuu?
  • Mihin käytät suurimman osan ruutuajastasi? Oletko esimerkiksi eniten verkkokaupoissa tai kirpputori- tai huutokauppasivustoilla, somessa, pelaamassa vai chattiryhmissä? Voiko sinulla olla esimerkiksi toisenlaista riippuvuutta, kuten peliriippuvuus tai ostoriippuvuus tai olla oireita muista oireyhtymistä kuten FOMO (= Fear of missing out eli pelko, että jää paitsi jostain hauskasta tai tärkeästä)?
  • Onko sinun vaikea panna puhelin tai tabletti pois illalla, kun pitäisi mennä nukkumaan ja onko sinulla vaikeuksia nukahtaa? Heräätkö keskellä yötä? Oletko aamulla levännyt – saitko riittävän monen tunnin yöunet (esimerkiksi teini-ikäiset 9 tuntia)?
  • Käytätkö puhelinta enemmän kuin puoli tuntia kerralla (muuhun kuin puhumiseen)?
  • Oletko itse huomannut, että käytät paljon aikaa erilaisten ruutujen edessä ja oletko itse ajatellut, että ruutuaikaa pitäisi vähentää?