Åksjuka på nöjesfält
02.08.2022
Hej! Jag har enda sedan mycket liten haft grov åksjuka i bil och/eller rörelsesjuka på berg-och-dalbanor. Därav har jag nästan aldrig följt med till nöjesfält eftersom det egentligen är slöseri med pengar när jag har sån känslig hjärna som inte klarar av något typ.
Om två veckor ska jag med min flickvän till Powerpark, är trött på att vara rädd för att må illa. Min flickvän älskar att åka på attraktioner så jag tänker följa med. Min fråga är:
Har ni tips på hur jag kan minimera risken att må illa/spy efter en lite våldsammare åktur? Taktiker hur jag ska titta, något jag kan äta, eller göra etc... Allt tas tacksamt emot!
Tack i förväg! Mr. Illamående

Ungdomsinformatör Kix svarar
09.08.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Roligt att du ska besöka en nöjespark med din flickvän, men samtidigt kan jag förstå din oro. Här följer lite tips:
• Undvik stora maffiga måltider just före eller under vistelsen på nöjesparken, men se till att ändå äta nåt litet nu som då för att hålla blodsockret i skick. Kvällen före däremot är det bra att äta en ordentlig måltid med mycket kolhydrater.
• Sov ordentligt natten innan.
• Ofta så gör attraktionerna som går runt-runt-runt-runt i samma riktning hela tiden en mera åksjuk än de som på olika vis byter riktning.
• När du åker en attraktion, försök fäst ögonen på en punkt i färdriktningen, och byt sen punkt att fästa ögonen på när karusellen svänger. Lite svårt att förklara i text, men tänk dig typ hur balett-dansare gör när de gör piruetter.
• Kom ihåg att bara för att din flickvän vill åka i en massa så MÅSTE inte du göra det. Hon förstår nog säkert om du säger att du har lätt för att bli åksjuk och måste hoppa över en del av sakerna.
• Försök att slappna av. Ibland kan man bli uppstressad av tanken att ”ojj nej tänk om jag blir åksjuk” – och därför lättare bli åksjuk.
• Ifall du vill, så kan du gå till ditt närmsta apotek och fråga efter åksjukepiller. Samma piller som funkar för båtar och bilar funkar också på nöjesfält, eftersom det är fråga om samma fenomen. Ofta ska man ta dem typ en timme på förhand innan man börjar åka i nåt, läs på förpackningen.
• Det finns ju ofta andra roliga saker att göra på nöjesfält också än att bara åka i attraktionerna, exempelvis såna där grejer där man ska skjuta prick och vinna nåt, etc. Så sånt går ju också att göra i något skede ifall ni vill ta en paus från åkandet.
• Ett extra tips som jag hoppas att inte behöver komma i användning: ha med dig en plastpåse, så att du har något att spy i ifall det skulle börja kännas aktuellt och du inte hinner till en bra plats. I alla fall så brukar jag själv känna mig tryggare om jag är beredd "bara ifall att", och då känner jag mig mindre ångestfylld i situationen, vilket också är förebyggande.
Lycka till, hoppas det blir roligt! :)
Kram, Kix