Akut hjälp
22.11.2022
Hej, jag har en vän som har fått väldigt dåligt självförtroende och den blir bara sämre och sämre. Jag behöver hjälp hur jag ska gå till väga.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.11.2022
Hej,
Vad skönt att hon har en vän som du som ser henne och märker att hon har det tufft. Det som oftast hjälper då man mår dåligt är att ha någon som man kan tala med, och som har tålamod och kan finnas där för en. Ibland kan det krävas mer hjälp i form av en psykolog eller kurator, men sist och slutligen är det viktiga att man får det "ur sig", så det är inte nödvändigtvis så stor skillnad vad personen har för examen bara det är någon som kan lyssna.
Det du kan göra som vän är att fortsätta fråga henne hur hon mår, fortsätta ta kontakt med henne och föreslå att ni skall göra saker tillsammans och kanske att helt enkelt berätta för henne att det hon har gått igenom inte påverkar hennes värde - att hon är fin precis som hon är och att det är just därför du värdesätter henne som en vän. Du kan också berätta att du ser att hon mår dåligt, och be henne berätta vilken form av hjälp eller stöd hon själv känner att hon behöver. Ibland kanske det kan vara någon att tala med, men det kan också handla om att man hittar på någonting att göra som gör att man kanske glömmer bort problemen för en stund.
Beroende på hur situationen utvecklas så kan du också försöka föreslå att hon skulle tala med någon annan, om du själv märker att din hjälp inte "räcker till". Det innebär i så fall inte att du är otillräcklig som vän, utan bara att situationen kräver mer.
Kram,
Tessi