Ålder och skillnad
13.11.2019
Hej jag funderar på en sak och har funderat på det en tid. När vet man när man gillar någon som mer än en vän och hur stor skillnad i åldern är okej?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.11.2019
Hej.
Det är inte så lätt att ge ett exakt svar på din fråga. Alla människor är olika, likaså alla relationer. För vissa kanske det räcker med att man är lite intresserad av någon för att man skall inleda ett förhållande, medan andra vill vara helt säkra på vad de känner för personen - och vad den personen känner för en för att man skall ta det längre.
Jag kan tänka att skillnaden mellan att vara vänner eller "mera" kan vara om man tänker på personen på ett romantiskt eller sexuellt sätt. Om man t.ex. fantiserar om att få vara nära personen fysiskt. Men det är naturligtvis inte heller någon regel som går att tillämpa på alla eftersom alla människor har olika inställning till sex. Det finns människor som är förälskade utan att känna någon sexuell dragning alls - och det är också helt okej. Men det kanske kan hjälpa dig en bit på vägen i dina tankar - fantiserar du om att kyssas med personen eller vara ensam med hen?
Då det kommer till åldersskillnad så är det också relativt. I den ålder där du befinner dig just nu är t.ex. tre - fem år ganska mycket - eftersom det är många saker som händer under de tre åren. Man går oftast både fysiskt och lagligt från att vara ett barn till att vara vuxen, och man kan vara på väldigt olika nivå då det gäller både utbildning, intressen och mognad. Men i vissa fall kanske den personen som är yngre är väldigt mogen, och den personen som är äldre har sitt barnasinne kvar och då blir eventuellt skillnaderna i mognad inte så tydliga.
I Finland har vi dock en skyddsålder då det handlar om sex som är 16 år, så om den ena personen är yngre än så - och den andra personen är myndig så innebär det att man får vänta på att ha sex tills man har fyllt sexton. Beroende på hur stor åldersskillnaden är så kan det ändå vara lite underligt om en vuxen person är sexuellt intresserad av en person som är betydligt yngre. Skulle man som t.ex. 15-åring ha sex med en person som är t.ex. över 20 så kan personen bli dömd för sexuellt utnyttjande av barn - och då spelar det ingen roll vad "barnet" hade för inställning till saken eftersom det alltid är den myndiga personen som bär ansvaret och skall förstå att sex med ett barn är fel - trots att hen kan verka mer mogen än sina 15 år.
Så det är inte helt lätt att ge något rakt svar på din fråga. I ditt fall så tycker jag att personen är för gammal - men jag känner ju varken dig eller honom och vet inte hur er relation ser ut. Mitt förslag är därför att ni tar det lugnt och låter tiden visa. Om det är någonting som är värt att satsa på så kommer ni att märka det, och då får ni ta eventuella problem som dyker upp i den takt de kommer.
Kram
Tessi