2 helt olika frågor
17.04.2020
Hej!
Är nu osäker vad jag vill göra nästa år. Antingen börja studera eller starta eget företag. Jag är endast 19 år men har alltid haft drömmar att starta eget ( min pappa startade sitt då han var 20 och det är min dröm också).
Nåja till saken ifall man studerar småbarnspedgogik som kandidatnivå och sedan söker till specialpedagogik till magisternivå blir man endast behörig speciallärare inom småbarnspedagoik då eller kan man bli behörig speciallärare i t.ex lågstadium också? Ifall Inge hur mycket extra måste man läsa för att bli det?
Min andra fråga: skulle också vara sugen att köpa ett företag som redan har en bas. Har funderat lite på att köpa ett café/restaurang. Men de flesta kostar runt 150 000€, då måste man ju ta ett lån men tar man det lånet då privat eller kan man ta det som ett företagslån? Tänker lite att det kan bli knepigt att ta 150 000€ i privatlån om man senare också vill ha ett privatlån för att bygga hus....
Hur snabbt kan man tro betala tillbaka 150 000€ om företaget drar in ca 800 000 per år.... Många frågor o tankar önskar verkligen jag får svar på dessa!!! Mycket nu
Patricia Donner
Magister i Vuxenpedagogik, Elev- och studiehandledare Patricia svarar

Ekonom och utvecklingspsykolog Cecilia svarar
20.04.2020
Hej Mycket nu!
Om du vill bli specialbarnträdgårdslärare läser du alltså först en kandidatutbildning i småbarnspedagogik och söker därefter in igen för att studera biämnet specialpedagogik på ungefär 1 termin (ca. 3 månader). Du får alltså då inte behörighet att jobba inom lågstadiet utan endast inom småbarnspedagogiken fortfarande. Du behöver alltså inte läsa en magister för att bli specialbarnträdgårdslärare. Magistern ger istället behörighet att t.ex. jobba med ledarskap inom småbarnspedagogik, t.ex. som föreståndare samt ger en bas för att börja forska inom området.
Om du ändå väljer att genomföra småbarnspedagogikutbildningen som normalt men vill bli speciallärare i skola så behöver du söka in till kandidatutbildningen och genomföra validering av kurser från småbarnspedagogiken. Hur mycket du kan få validerat är oklart och görs genom en bedömning tillsammans med studiehandledaren och den utbildningsansvariga. Men jag tror inte att du skulle få validerat mer än 0,5-1 års studier med småbarnspedagogikstudierna i bagaget eftersom speciallärarutbildningen kräver annan praktik och andra behörighetsgivande kurser. De är nämligen inte jätte flexibla inom speciallärarutbildningen.
Visst kan du inleda dina studier inom småbarnspedagogiken men läsa grundstudierna inom specialpedagogik (25 sp) + valfria (5sp) samt eventuellt några gemensamma pedagogiska kurser för lärare generellt. Det skulle leda till att när du sen följande vår söker in till specialpedagogiken (förutsatt att du blir antagen) nästan skulle ha 1 år tillgodo och i princip kunde fortsätta med 2:orna på den linjen.
Om du helst av allt skulle vilja bli speciallärare i skola men i vår sökt in till småbarnspedagogiken skulle jag rekommendera att välja det sista alternativet. Alltså att med studierätten i småbarnspedagogik läsa så mycket det går av grunderna i specialpedagogiken.
Hoppas det här hjälpte dig i dina funderingar.
Med vänliga hälsningar,
Patricia Donner
Hejsan!
Roligt att du är intresserad av att bli egen företagare! Tyvärr är det omöjligt att svara på din fråga med så lite information. Samla mera information och vänd dig till din lokala nyföretagarcentral, de kan hjälpa dig!
Lycka till!
Vänliga hälsningar
Cecilia Yrttiaho
Lärare i affärsverksamhet