ADHD
28.11.2022
Hej! Jag har pratar med kuratorn om att jag har koncentrations svårigheter. Jag tror inte att jag har ADHD igentligen men jag har alltid haft lite svårt att koncentrera mig på saker som jag tycker är ointressanta. Vad är igentligen diagnoser till ADHD? Soppan

Ungdomsinformatör Kix svarar
05.12.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Så bra att du har kontaktat kuratorn angående koncentrationssvårigheterna som du upplever! Då kan ni diskutera genom vad det är som månne gör att vissa saker känns svåra att koncentrera sig på, och om det finns nåt som kunde göra det lättare för dig.
Att man har svårt att koncentrera sig på ointressanta saker så behöver inte betyda att man har ADHD, det är rätt normalt att ointressanta saker.... helt enkelt inte intresserar :D Och då är det svårt att motivera sig själv till att fokusera.
Men, mycket riktigt så är också svårigheter med koncentrationen ett ADHD-drag. Eftersom du är nyfiken på ADHD så kan jag lista några andra symptom som hör till. ADHD ser inte lika ut för alla, så människor med diagnosen kan ha dessa symptom olika starkt, och inte nödvändigtvis alla symptom. För att man ska diagnostiseras så ska symptomen också vara något som man upplever lägger hinder i vardagen och som orsakar lidande för en. Det räcker alltså inte med att man upplever symptomen lite nu som då. Symptomen ska också vara varaktiga (alltså inte något som man upplever bara ibland), och ha funnits ända från att man var liten.
-          Svårt med koncentration och uppmärksamhet. Svårt att hålla fokus exempelvis på lektioner, arbetsuppgifter, hobbyer, eller i samtal med andra människor. Lättdistraherad.
-          Hyperaktivitet, svårt att sitta stilla. Är ofta på språng eller ”på högvarv”.
-          Impulsivitet
-          Ouppmärksam på detaljer och gör ofta slarvfel
-          Verkar distraherad och ”i egen tankevärld” ofta.
-          Har svårt att följa givna instruktioner
-          Har svårt att organisera sina uppgifter
-          Svårt att uppfatta tid, kommer ofta för tidigt eller för sent
-          Undviker uppgifter som kräver mental uthållighet, exempelvis långa uppsatser
-          Tappar ofta bort nödvändiga saker, som telefon, nycklar, böcker, etc...
-          Svårt att vänta på sin tur
-          Pratar väldigt mycket, och kan ha svårt att själv veta hur högt eller tyst man pratar. Avbryter samtal, har svårt att vänta på att andra har pratat klart.
-          Kan, när intresset för något vaknar, fara in i vad som kallas för ”hyperfokus” när man gör något timmar i ända och upplever att man har svårt att sluta med det. Kan i såna fall glömma bort att äta eller fara på vessa.
Det finns förstås också andra symptom, men det där var en ganska grundläggande lista :)
Hoppas det gav dig lite klarhet i hur ADHD kan se ut! Själva orsaken till ADHD har att göra med hur hjärnan fungerar och ser ut.
För att försöka förbättra din egen koncentration så kan du prova se om det hjälper att exempelvis sova mera eller att träna regelbundet, samt äta näringsrikt och tillräckligt mycket. Att minska på sin skärmtid kan också öka koncentrationen på annat. Meditation och andra grundande övningar är också bra för koncentrationen :)
Kram, Kix