Alltid kall
28.09.2018
Hej jag är en tjej som alltid fryser extremt mycket jag vet inte riktigt varför men det har varit så dom 3 senaste åren. Har alltid på mig 2 par byxor och både linne tshirt o tjocktröja och alltid både vanliga strumpor och över det tjockare sockar hemma alltså och ibland tar jag 2 tjocktröjor över varandra när jag ska sova ser riktigt fånigt ut men iaf så gör det så att de blir svårare o svårare att komma ut oxå. Jag brukar röra på mig mycket ta promenader/simma men slutat simma för att vattnet är för kallt. Enligt badhuset är vattnet värmt till 28 - 31 grader men jag tycker ändå att det är för kallt. Och promenader i dåligt väder kan jag heller inte ta. Försökt olika saker som att äta stark mat, dricka varma drycker, äta mer kryddor och torrborsta kroppen, har en värmefilt och brukar alltid tända ljus överallt hemma då blir mina föräldrar arga och säger att det är för varmt. Brukar oxå ta varma bad o det hjälper bara lite men såfort jag ska upp o göra något blir jag kall igen. Det är jobbigt att dricka vatten och äta kall mat mina händer o fötter är alltid blåa och kalla. Jag är trött på att leva såhär och inte kunna göra saker som jag vill göra för att det är kallt. Vad kan jag göra för att bli varmare i kroppen? Finns det tabletter eller något som kan få upp kroppsvärmen? Entjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.10.2018
Hej.
Jag tycker att du skall börja med att besöka din skolhälsovårdare eller skolläkare så att de kan lägga remisser till blodprover för att kolla att allt är dom det ska. Det finns olika tillstånd i kroppen som kan göra att man fryser mer än normalt, bland annat skulle det finnas skäl att kolla upp dina sköldkörtelvärden.
Annars tycker jag att du gör allt som man borde, och att du har testat de flesta knepen jag kan komma på. Gör ett besök hos hälsovårdaren och sedan hos läkaren så får de ta ställning till ditt problem.
Kram
Tessi