Ändra om en fråga
09.02.2021
Hej. har en till fråga jag skulle vilja ha ändrad då den berättar för mycket om mig, om ni inte snälla kan radera den helt. Har hemsk ångest -

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.02.2021
Hej.
Tyvärr har vi som princip att inte radera eller ändra frågor som kommit in. Vi får in runt 2000 frågor per år, varav de allra flesta är privata till sin natur. Men just därför att vi får ett så stort antal frågor så finns det INGEN möjlighet för någon att känna igen dig på basen av din fråga. Det framkommer varken ditt kön, din ålder eller hemkommun i din fråga. Företaget som nämns har verksamhet i hela Österbotten - och hela poängen med att alla frågor finns synliga på vår sida är just den att andra människor kan få hjälp av andras frågor och svar. Det handlar alltså inte om att människor sitter och försöka luska ut vem som har skrivit frågorna.
Sedan den aktuella frågan har vi tagit emot lite på 4800 andra frågor, så ingen människa kan koppla enskilda frågor till någon person i Österbotten eller resten av landet. Jag hoppas att du förstår att om vi skulle börja radera eller ändra på frågorna vi fick in så skulle vi aldrig hinna besvara dem överhuvudtaget utan all vår tid skulle gå åt till det. Det är just därför vi har rutan för hemliga detaljer - för att man skall kunna lägga de detaljer dit som man inte vill att skall nämnas öppet i svaret.
Jag hör att detta stressar dig och det är uppenbart att du mår dåligt över det, men jag kan helt enkelt inte tro att någon annan människa skulle kunna använda denna information "emot dig" även om det skulle stå ditt eget namn under den. Vi får in frågor som är betydligt känsligare och lika lite som med din fråga kan någon annan reda ut vem de är från. Jag hoppas att du har någon som du kan tala med och som kan hjälpa dig släppa dessa tankar, för de låter mer som tvångstankar än någonting som du faktiskt behöver lägga energi på att fundera över. Om du inte i nuläget har någon att tala med så föreslår jag att du kontaktar hvc på din hemkommun och ber om hjälp därifrån.
Kram,
Tessi