Är det normalt
24.09.2021
Är detta normalt jag brukar få slem i min ......1-3gånger om dag och kommer jag fortfarande få min period ?? Detta har hållit på i några år Är det normalt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.09.2021
Hej,
Jag tror att det du syftar på är det som kallas för flytningar. Det är helt normalt och det är slidans sätt att hålla sig själv ren och frisk. Flytningarna brukar börja något år innan man får sin mens, och fortsätter efter det egentligen livet ut. Normalt är flytningarna genomskinliga eller ljust gula/vitaktiga.
Det är med andra ord helt normalt och inget att oroa sig över. Men OM flytningarna börjar lukta illa, om det kliar eller svider så kan det vara frågan om en infektion. Då kan du tala om saken med din skolhälsovårdare så berättar hon för dig vad du skall göra.
Kram,
Tessi