Autismdiagnos
30.06.2022
Hej! Hur får man en autism diagnos? Har gjort flera tester på internet som visar att jag är autistisk, så skulle därför vilja göra ett riktigt pålitligt test och se om jag faktiskt har det.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.07.2022
Hej,
Ofta märker man de autistiska dragen redan under barndomen då ett barn skall lära sig t.ex. ett språk eller att interagera med andra, men ibland kan diagnosen ställas först då man är tonåring eller vuxen.
Om du vill att saken skall redas ut skall du börja med att boka tid till en läkare vid hvc (eller skolhälsovården/företagshälsovården). Förbered dig på läkarbesöket genom att gå igenom och skriva upp varför du tror att du är autistisk och vilka drag du märker hos dig själv. Det finns också ett frågeformulär som används som stöd då man påbörjar processen att ställa diagnos, så det kan du fylla i och ta med dig då du träffar läkaren. Frågeformuläret hittar du t.ex. här. (den hemsidan är i Sverige, men själva formuläret ASSQ-REV är samma här).
Efter att du träffat läkaren på hvc är det hen som skriver en remiss åt dig till vidare neuropsykologiska undersökningar inom specialsjukvården. Själva diagnosen i sig ändrar inte på så mycket och berättigar dig inte automatiskt till någon form av stödåtgärder, men det kan kännas som att man själv och familjen får ett svar på varför man är på ett visst sätt. Så om det känns som att det är någonting du vill utreda så finns det ingenting som hindrar dig, det är bara att ta första steget och boka en läkartid.
Kram,
Tessi