Behöver jag glasögon?
22.01.2019
Hej Decibel! Mitt problem är att om jag behöver glasögon. Har haft huvudvärk nu under kanske 2 veckor varje dag, ibland värre så att jag Hamnar att ta värkmedicin och i bland lite men känner endå av huvudvärken. Brukar ta värkmedicin till det bara ibland. Andra symptom är att jag blinkar jätte ofta enligt mig själv. I bland om jag läser (läser ofta) så kan jag i ungefär mellan några sekunder- några minuter se suddigt och se typ "streck" på väggar. Ser annars bra på både långt och kort håll. Min mamma har glasögon så kan det vara så att jag också skulle behöva? Så min fråga är skulle det vara bra för mig att besöka en optiker för det? Glasögon

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.01.2019
Hej.
Om du vill kan du börja med att gå till din hälsovårdare på skolan och be henne kolla din syn, men sist och slutligen så kanske det är lika bra att gå direkt till en optiker eftersom undersökningarna ändå görs grundligare där. Beroende på vilken optiker man vänder sig till så är ibland själv syngranskningen gratis.
Det skulle nog vara viktigt att kolla upp, för om det INTE skulle bero på synen att du har huvudvärk så måste du ta saken vidare till en läkare. Det är ett tecken på att allt inte är som det ska att du har huvudvärk hela tiden.
Iväg med dig till optikern! :)
Kram
Tessi