Äckliga finnar
09.09.2018
Jag får jätte mycket finnar på kinderna och dom e jätte stora och äckliga
Jag röker ju oxå så att kan va därför men kan verkligen inte sluta och vill onte ha dom där

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.09.2018
Hej,
Du har helt rätt i att rökningen antagligen gör din hy sämre, och rökningen har ju i största allmänhet inte en enda positiv effekt på kroppen. Så det bästa skulle givetvis vara att sluta.
Men med tanke på din ålder så är det ju inte heller ovanligt med finnar. Hormonerna ställer till det på många olika sätt i kroppen i din ålder, och finnar är bara ett av resultaten. Under tonåren blir huden mer fet, och det viktigaste är då att rengöra huden ordentligt. Till det finns det nästan obegränsat med olika produkter som du kan använda, både sånt som man kan köpa i butiker och sånt man kan köpa på apoteket. Om du upplever att du redan tvättar dig så bra du kan så tycker jag att du skall fundera på saken tillsammans med en kosmetolog som kan ta hänsyn till din hudtyp och berätta vad som skulle vara bra för dig.
Slutligen så skall du minnas att du själv antagligen är den som är mest kritisk till ditt eget utseende. Andra människor brukar oftast inte bry sig eller ens se finnarna lika tydligt som man gör själv.
Tveka inte heller att gå och tala om saken med din skolhälsovårdare.
Kram
Tessi