Finnsr
16.08.2024
Asså det finns typ finnar på min snippa och jag förstår varken varför de är där, eller hur jag ska få bort dem. Vad ska jag göra? K

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.08.2024
Hej,
Finnar kan man få i underlivet precis som på alla andra ställen på kroppen så i sig är det ingenting konstigt eller oroväckande med det. Det jag givetvis inte vet är om du t.ex. rakar dig i underlivet - för då är risken för finnar eller inflammerade hårsäckar betydligt större. Det man skall komma ihåg om man rakar sitt underliv är att alltid använda en ren och vass hyvel eftersom risken för irritation blir större om rakhyveln är smutsig eller slö. Använd gärna något rakskum eller hudkräm då du rakar dig eftersom det minskar risken för hudirritation.
Oavsett om dina "finnar" har uppkommit till en följd av rakning eller någonting annat så är det bra om du använder trosor av bomull (dvs inte syntetmaterial) och förstås att du tvättar underlivet dagligen med vatten. Du kan också försöka sova utan trosor så att huden får andas.
Om det skulle fortsätta att uppkomma finnar trots att du följer alla dessa råd, och du tycker att finnarna orsakar problem så föreslår jag att du diskuterar saken med din hälsovårdare.
Kram,
Tessi