Antibiotika & ppiller
04.07.2020
Hej. Jag är på min första karta av gestinyl och fick idag utskrivet att ta amoxin 750mg mot öroninflammation nu i 7 dagar framåt. Kommer antibiotikan påverka mina ppiller och kan jag ta dem samtidigt? Orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.07.2020
Hej.
Antibiotikakuren borde inte påverka upptagningen av dina p-piller, så du kan ta dem samtidigt. Vill du ändå vara säker på att p-pillrens upptagning inte påverkas så tar du dem med några timmars mellanrum. T.ex. så att du tar dina p-piller två timmar före du tar din antibiotika. Prolemet med antibiotika är att det i vissa fall kan orsaka diarré, vilket i sin tur kan påverka effekten av p-pillren. Men bara p-pillren hinner tas upp av kroppen så är det inge fara.
Beroende på hur du skall ta din antibiotika (1, 2 eller 3 ggr/dag) så får du försöka tänka ut när det är bäst att ta dina p-piller.
Kram
Tessi