att komma
14.07.2020
hej
jag är en kille på 17 år. jag har ett problem, jag kommer aldrig då jag har sex. ibland känns det som jag ska komma under sex men ja kommer inte så jag måste göra det själv för att komma och efteråt får jag ångest för att jag inte kan komma under sex.kan det vara att jag tar antideprisiva eller kan det vara något annat?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.07.2020
Hej,
Först av allt vill jag säga att det är bra att du frågar. Om det är så att du tar antidepressiva så kan det absolut inverka på saken, det är tyvärr en ganska vanlig biverkning av antidepressiva att man kan uppleva svårigheter att få orgasm. Det en biverkning som kan gå över då kroppen har vant sig vid medicinerna, så om du nyligen har börjat med medicinerna så finns det ännu en möjlighet att det kommer att gå över, men om du har ätit medicinerna en längre tid så tycker jag att du skall ta upp saken med den läkare som skrev ut medicinerna. Det är möjligt att problemen skulle gå över om ni ändrade på din dos eller du testade en annan medicin. Du skall INTE på egen hand sluta äta dina mediciner eller ändra på dosen - utan gör det alltid i samråd med din läkare.
Jag förstår att det kan vara en känslig sak att ta upp med läkaren, men du är inte den första som upplever denna biverkning och det är någonting man skall ta på allvar eftersom känslan av ångest du får då du inte kan komma verkligen inte heller är till nytta för dig. Det är ju meningen att sex skall vara någonting roligt och njutningsfullt - inte ge ångest och frustration.
Sen vet jag ju inte varför du äter antidepressiva och hur du mår i största allmänhet. Det kan hända att nyttan av medicinerna just nu ändå är större än problemet med att inte få orgasm. Så där måste man säkert väga för- och nackdelar mot varandra. Det är i sig inget fel med att avsluta saken själv om du inte får orgasm genom sex - och förhoppningsvis har du en partner som förstår att detta är tillfälligt och att det inte alltid kommer att vara så. Eftersom du trots allt kommer genom att själv avsluta det så tror jag inte att det finns någon annan fysisk anledning till ditt problem. Själva orgasmen fungerar ju - den är bara svår att uppnå genom sex.
Jag tycker helt enkelt att du skall ta upp saken med din läkare. Läkaren måste ta detta på allvar och tillsammans kan ni då fundera över olika alternativ, antingen att ändra din dos eller testa med en annan medicin.
Lycka till.
Kram
Tessi