Behöver prata med någon
17.02.2020
Hej!
Jag skulle behöva prata med någon, en psykolog av nått slag i jakobstad/nykarleby området.
Blev sexuellt utnyttjad som liten och nu är jag i ett förhållande(4 år ihop)och min sexlust är väldigt dålig och det tar på förhållandet.
Tacksam för svar! M

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.02.2020
Hej.
Jag tycker att du skall kontakta hvc på din hemort och via dem försöka få en tid till en psykolog. Du skriver att du har blivit sexuellt utnyttjad som barn och det är ganska självklart att en sådan sak lämnar djupa spår på många olika sätt, med andra ord så påverkar det säkert många olika delar av ditt liv - inte enbart din egen sexualitet. Ofta behöver man hjälp för att sätta det bakom sig, så jag tycker att du gör alldeles rätt i att försöka hitta någon att tala med.
Det viktiga skulle vara att du hittade någon att tala med som du känner förtroende för, då spelar det kanske en mindre roll vad personen har för utbildning (d.v.s. om det är en psykolog eller en psykiatrisk sjukskötare). Börja med att kontakta hvc och fråga vad de har att erbjuda.
Kram
Tessi