Blod fobi
18.07.2014
Hej! Det här är ingen viktig fråga men jag har alltid undrat hur det går till i praktiken.
Alltså det finns människor som har fobi för blod. Men hur gör då de tjejer som har blod fobi och har mens????? nyfiken i en strut
Angelica
Praktikant vid Decibel Angelica svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
21.07.2014
Hej, nyfiken i en strut :)
Nu blir inte detta något vetenskapligt  svar utan enbart baserat på mina egna erfarenheter som stor blodfobiker. Det är en mycket intressant fråga, vi blir alldeles till oss här på kontoret :) Vilka spännande tankar, tack att du skickade in din fråga så får vi också fördjupa oss i detta.
Min erfarenhet säger att det är skillnad på mensblod och sk. vanligt blod. Alltså det är inte äckligt eller hemskt med mensblod för man ser ju inte när det väller fram. Om jag skär mig i fingret eller ska ta ett blodprov ur armen eller ve och fasa då jag efter min första förlossnng måste få en påse blod, DÅ är det äckligt och skrämmande. För då ser jag blodet som väller fram, eller som då jag fick blod så såg jag då det for genom den genomskinliga tunna slangen. Hui!
Men jag skulle inte tro att ens nån med super överkänslighet mot blod skulle kunna ha obehag för sitt eget mensblod. Då är det annat med någon annans mensblod, där kan jag nog tänka mig att det kan bli äckligt. Jag tror att åtm jag inte tänker på mitt eget mensblod som blod, det är som bara mens helt enkelt och det ska komma en gång i månaden osv
hälsar ungdomsinformatören Sanna som har massor med fobier bla mot blod
Hej du nyfikna!
Angelica här som läst in sig lite på blodfobi (hemofobi) just eftersom din fråga var så intressant :D Det mest intressanta var förstås andra människors erfarenheter av blodfobi och en sådan berättade ungefär så här:
Blodfobin triggas mest av tanken på blod eller av att se andra människor blöda, eller av att se sig själv blöda. Mensbloden är alltså inte riktigt samma sak. Mensbloden kan ju också vara mer brunaktig än klarröd när man väl ser den. Men det främsta är det här: mensbloden är inte en skada, det är inget som man kommer att dö av - alltså inget blödande som skulle kunna skada en på samma sätt som stora sår med mycket blod skulle kunna.
Många förklarar också att det är mest andras blod som triggar deras blodfobi (även om den egna bloden nog också kan ge panik förstås, precis som Sanna skriver). Men, det verkar alltså vara så att mensbloden mest ses som en kroppslig vätska, alltså något helt normalt. Det ses alltså inte av blodfobiker riktigt på samma sätt som blodet efter skärsår tex. De flesta verkar alltså koppla blod till smärta, något som gör ont och som är farligt. Det kan tex bero på att man varit med om något traumatiskt smärtsamt tidigare som triggat igång blodfobin - och då hamnar mensen helt enkelt inte i samma kategori.
Hoppas du blev lite klokare :D
hälsar sommarjobbare/storasyster Angelica