Bygga muskler efter ätstörning
17.10.2017
Haft problem med ätstörningar väldigt länge har fått hjälp o blivit inlagd o sånt men inget har hjälpt för att jag själv inte ville ha hjälp men nu efter flera år fattar jag hur mycket jag skadar kroppen genom att inte äta så ska försöka ta tag i det själv. Vill börja styrketräna o så men jag kan inte kan inte lyfta något utan att få för ont på fel ställen känns som om lederna ska gå av eller något o läst på lite om att benskörhet är vanligt o jag tror att jag har det eller är ganska säker om jag hoppar ner från en stol eller lyfter något eller slår till någon så får jag jätteont o hela armen även om jag inte slagit hårt. Så jag undrar vad finns det att göra åt det? Hur ska jag kunna bygga lite muskler efter allt jag hållt på med? Kan man få starkare ben? Haft jättedålig kost länge. Vågar inte bäretta för någon att jag fortfarande har problem med mat jag skämms för jag kan äta chips eller godis ibland o är inte ens så smal väger 47 kg o är 169 cm Lin

Ungdomsinformatören Liselott svarar
24.10.2017
Hej Lin!
Det är underbart att höra att du börjar komma ut på andra sidan av ätstörningen, att det ljusnat, ser bättre och bättre ut <3! Men säkert har dina vårdare under sjukdomstiden sagt att det är en lång process att bli frisk från en ätstörning. Då menade de nog inte bara tankevärlden som fick dig att svälta dig själv, alltså ditt komplicerade förhållande till mat och ätande, utan rent fysiskt tar det ett bra tag att bli frisk igen. Du är ännu konvalecent; inte direkt sjuk längre men inte heller helt återställd. Det är som om du haft en allvarlig fysisk sjukdom, säg cancer, som urholkat din kropp på allt från kraft till mineralämnen som kalcium. Då behöver du såklart en god kost som innehåller alla vitaminer, mineraler osv som din kropp behöver som byggstenar för att bygga upp sig själv till "normaltillståndet" igen - men du behöver också fysisk rehabilitering. Du behöver börja träna upp din styrka igen på ett förnuftigt sätt, just för att din kropp ännu är ganska skör och bräcklig. Rent bokstavligen troligen, eftersom benskörhet mycket riktigt är en vanlig konsekvens av självsvält. Kör du för hårt med dig själv så kommer du att gå sönder, precis som du misstänker själv.
Vårt råd är därför att se om du inte kan få tala med en fysioterapeut eller en rehabiliterare, eventuellt en personlig tränare som är utbildad i att ta hänsyn till olika sjukdomar, handikapp eller tillfälliga brister och svagheter. Du behöver helt enkelt rehabilitering, eftersom du var mycket sjuk och nu är på väg tillbaka. En fysioterapeut mfl kan berätta exempelvis HUR du ska träna för att inte råka skada dig i misstag, hur mycket dina muskler klarar av och långsamt arbeta upp både kondis och styrka igen på ett vettigt sätt. Det är ingen bra idé att bara traska iväg till första bästa gym och träna som alla andra där, och ännu sämre att träna på egen hand utan minsta hum om vad du borde akta och hur du borde träna för att det ska passa just din kropp och just nu - för din kropps behov av träning kommer ju också att ändra vartefter du blir starkare och får bättre kondis. Är du säker att du inte kan få det här via kommunen? Kolla med din skolhälsovårdare eller kommunens fysioterapeut /-er vad du har för rätt till rehabilitering. Vi vet inte hur det är med kostnader för dem, men börja åtminstone med att fråga via de kommunala tjänsterna och skolhälsovården.
Oroa dig inte för att berätta för dem sedan hur sjuk du varit, deras jobb är ju i så fall inte att jobba med dina matvanor, tankemönster osv i sig, utan de ska jobba med att få din kropp i skick igen. Då behöver de veta tex hur pass stor risk det är att just du har benskörhet, så svara ärligt på alla deras frågor.
Och ha tålamod med dig själv. Fastän det kanske känns bättre i knoppen numera, så kanske inte kroppen är så himla snabb på att återhämta sig till ett neutralläge som man skulle önska. Och den behöver hjälp för att göra det på rätt sätt, så var snäll med den och ge den det.
Stooooor kraaaaaaaaaaaam, Liselott