Funkar mitt minipiller med annan medicin?
30.03.2020
Hej, jag tar en medicin för mina magbesvär (IBS) och jag har tagit den nu i två veckor. Biverkningarna är diarre och jag har haft grov diarre nu i två veckor (jag går ca. 6 ggr per dag). Jag tar också minipiller och min läkare sa att medicinen och pillrena nog funkar ihop.
Nu två veckor senare då jag ringde till läkaren för att berätta att biverkningarna inte försvinner (de skulle borda sluta efter 10 dagar) så sa hon att jag måste tänka på att pillrena kanske försämras när jag har diarre. Jag hade ju inte tänkt på detta då hon sa det var ok före jag skulle ta dem.
Jag kollade på bipacksedeln på minipillrena så där stod det att effekten kan försämras om man får diarre (eller spyr) 3-4 timmar efter man tagit pillret. Jag tar min medicin för magen kl. 9 på morgonen (och har grova diarre utbrott från 10-17). Jag tar mina minipiller kl. 22.
Jag har fått klott blödningar och jag hade "mens" senast för några dagar sedan.
Jag borde ju inte vara gravid eftersom det hinner gå runt 12 timmar efter att jag tagit minipillret och sedan måste tömma tarmen. Jag vill ändå fråga vad ni tror, kan jag vara gravid???
En annan fråga är också om jag ska undvika att ha sex/ha sex med kondom medans jag tar den här medicinen eller är det säkert att jag inte blir gravid? Biorythm

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.03.2020
Hej.
Eftersom du tar dina piller på kvällen och sedan har diarré främst på dagen så tror jag precis som du att pillren hinner tas upp av kroppen, men ingenting hindrar att du använder kondom som tilläggsskydd så länge din diarré är så pass uttalad.
Med minipiller är det viktigare att man tar dem vid samma tid varje dag, och man får lättare mellanblödningar om man inte lever lika regelbundet som man brukar. Så OM du börjar få mellanblödningar just nu så kan man kanske tolka det som att din kropp är lite mer stressad än normalt iom magmedicinen. Så då tycker jag att det är helt befogat att du använder kondom så länge tills situationen med magen har lugnat ner sig lite. Sen då magen igen är lugnare så kan du lämna bort kondomen och lita på dina minipiller.
Om du är orolig över att vara gravid just nu så kan du testa dig, men med tanke på att du just haft mens så tror jag nog att läget är under kontroll. Testa dig - så slipper du fundera mer på saken efter det. Och styrka till dig nu under tiden då din mage krånglar, jag vet hur tungt och utmattande det kan vara.
Kram
Tessi