Gå ner i huk
28.08.2016
Hej. Vad skall jag göra då jag kan gå ner i huk utan problem. Men när jag skall komma upp tillbaka så tar det sjukt i mina knän och det som "sprakar" i mina knän och tar ganska sjukt. Vad skall jag göra? Är det farligt?
Tacksam för svar!! //En orolig tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.08.2016
Hej.
Jag skall börja med att medge att jag inte är någon expert på knäproblem, så mitt första råd är att uppsöka en läkare (vid hvc eller hos skolläkaren) som kan undersöka dig. Jag tror inte att det är någonting som är allavrligt eller "fel", men det kan ändå vara bra att utesluta så vet man att det inte blir några problem framöver.
Om knäna bara knakar utan att göra ont är det oftast helt ofarligt. Det kan bero på att bråsket bakom knäskålen är ojämnt. Och även om knäna gör ont så är det oftast bättre att ändå motionera i lämplig mängd än att bli stillasittande. Många gånger beror knäsmärtan på att musklerna på olika sidor om knäskålen är olika starka. Om en muskelgrupp är väldigt mycket starkare än en annan så leder det lätt till att det blir obalans, och då är risken för smärta större. Så det är bra att träna upp musklerna eftersom det i sin tur skyddar knäna - men det är viktigt att göra det på rätt sätt.
Jag tycker därför att du skall börja med att tala med en läkare för att kontrollera att det inte är någonting som är "fel", men efter att du har fått läkarens klartecken så tycker jag att du skall be hen om en remiss till en fysioterapeut som kan ge dig bra och sakkunnig information om hur du kan träna för att minska problemen och undvika dem framöver. Du är ju ännu väldigt ung och det är viktigt att dina knän skall fungera i många många år till.
Kram
Tessi