Glasögon
16.06.2015
Hej jag e en kille på 14 år och jag har nyss skaffat glasögon jag har två frågor!
1,När får man skaffa Kontaktlinser jag vill skaffa kontaktlinser och känner mig obekväm i glasögon för jag är rädd att bli mobbad och retad....
2, När jag är såhär ung kan synen förbättras av glasögonen tills jag blir äldre då?
svara snabbt
fundersam

Ungdomsinformatören Jenny svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
17.06.2015
Hej på dej!
Det finns inte någon specifik åldersgräns för att kunna använda kontaktlisner, man ska bara själv vilja börja använda dem och ta ansvar för att hantera dem. Det verkar nämligen vara mycket vårdande som hör till kontaktlinser p.g.a. att hygienkraven är höga. Du borde ändå diskutera saken med för det första dina föräldrar och för det andra din optiker. Optikern måste kolla att det inte finns hinder (något sådant i ögonen) för att du skulle kunna använda kontaktlinser. Sen om det är möjligt och dina föräldrar går också med på det, så finns det flera olika alternativ av kontaktlinser att välja mellan.
Jag tror att det är bäst att du frågar din optiker om synen kan förbättras av glasögonen, vanligen brukar nog de som har glasögonen, ha dem "alltid", men nu för tiden kan man ju i flera fall operera ögonen med laser för att få bättre syn, men det finns ofta en åldersgräns för att få göra det och dessutom är det ganska dyrt. Äldre människor som drabbas av t.ex. sjukdomen grå starr i ögat brukar opereras, även andra men kanske oftast lite äldre människor.
Jag hoppas att du vågar bära dina glasögon inför andra. Det är ändå  relativt vanligt att ha glasögon idag. Du är ju samma person som alltid förr trots att du har glasögon. Nu för tiden vill en del människor faktiskt ha glasögon fast de inte har fel på synen eftersom det finns så många olika snygga brillor att välja mellan och rama sina ansikten med! Du vänjer dig vid dina glasögon och det tror jag också att dina kompisar gör. Om du vill börja försiktigt, så kan du fast först träffa dina bästisar och visa dina glasögon och först sedan visa dig inför alla andra. Våga vara dig själv, var modig och om nån skulle säga nåt, bry dig inte om dem . Nya saker kan först vara sådana som folk gärna pratar om, men det brukar gå över efter ett par dagar och snabbt vänjer sig alla till att du har glasögon. Om du är självsäker och stolt över dina glasögon, så har andra också lättare för att vara det.
Det går säkert bra!
Somriga hälsningar, ungdomsinformatörerna Jenny och Sanna