HPV
03.09.2020
Hej!
När vi fick möjligheten att vaccineras mot HPV tog jag inte vaccinet pga rädsla för injektioner. Nu dejtar jag en kille som vet att han blivit utsatt för HPV, vet inte vilken sort. Själv har jag inte tidigare haft sex. Är rädd för att bli smittad och vet inte vad jag ska göra.
Kan man vaccineras så här sent? Och hur går jag då tillväga? Finns det olika vaccin och vad är skillnaden mellan dem? Bekostar jag dem själv? Om jag tar vaccinet, betyder det att vi då måste vänta tills antikroppar bildats? (~1år) Vad kan vi göra (intimt) utan att utsätta mig för smittorisk? Ekorre
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
10.09.2020
Hej Ekorre,
Du ska absolut vaccinera dig! Spelar ingen roll ifall du aldrig haft sex eller haft sex - rekommendationen är att vaccinera sig ändå!
Du kan alltså vaccineras så här ”sent”. Det du behöver ta reda på är om du kan få det gratis, vilket du borde få när du hör till målgruppen. Varför jag känner mig lite osäker är att jag inte hittar någon direkt information om det skulle kosta över en viss ålder. Men detta kan du lättast kolla med din skolhälsovårdare ifall du går i skolan. Om du inte går i skola, kontakta din arbetshälsovård och ställ frågan!
Vaccinations serien består av tre sprutor - så du ska absolut ha tagit den första sprutan innan du kan räkna med att du har litet skydd. Den andra sprutan tas efter 1 månad efter den första och sista tas 6 månader efter den första. Men tänk kondom! Kondom kondom kondom! Så är du skyddad fram tills du har tagit alla sprutor och din vaccination i kraft! Kondomen är annars också viktig, då skyddar du dig mot andra eventuella könssjukdomar och graviditet - om du inte använder något annat preventivmedel. Kommunicera med killen, har han testat sig för andra könssjukdomar, om vikten att använda kondom fram till att du vaccinerat dig osv. Skolhälsovårdaren eller arbetshälsovårdaren kan ge dig vaccinationerna! Det vaccin som är tillgängligt i Finland heter Cervarix, och är ett vältestat, välgodkänt och tryggt vaccin!
Kram!
Malin