Klassresa
27.12.2015
Hej! Jag ska på 3 nätters klassresa till huvudstaden och ser verkligen inte fram emot det. Grejen är att jag lider av (panik)ångest. Vi ska ju ha en massa aktiviteter hela dagarna, och om jag får en attack kan jag ju inte bara ringa åt en förälder att komma och hämta hem mig. Och bussen kan ju inte köra mig till hotellet sådär bara. Sen det här med att äta, både på resan dit, hotellfrukost, lunch och middag - alltså jag fasar över det. Har absolut inga ätstörningar, jag har bara så svårt att äta om jag är nervös. Och det kommer jag väl vara så långt borta hemifrån. Har seriöst gråtit redan för att jag inte vill åka och har tänkt hoppa över hela resan och säga att jag är sjuk. Men nästa år ska vi utomlands och jag kommer aldrig våga åka dit om jag inte ens vågade åka till Hfors.. Alltså usch, är verkligen livrädd över att få panik så långt borta hemifrån. Och om det verkligen skulle vara så att jag skulle vilja åka hem - hur skulle det vara möjligt då?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.12.2015
Hej.
Jag önskar att jag kunde tala med dig istället så skulle jag få ställa ytterligare frågor och det skulle vara lättare att bemöta ditt problem. Men nu får vi nöja oss med det jag vet om din situation.
Panikångest kan, och är oftast helt olika hos olika människor. Så bara för att en viss sak kan vara jättesvår för en person med panikångest så är det inte automatiskt samma sak som upplevs jobbigt för en annan person. Det som gör det svårt att ge dig konkreta tips på vad du kan göra för att hjälpa dig själv är att jag inte vet exakt vilka saker det är som gör just dig ångestfylld.
Så det första jag vill be dig fundera på är exakt vad det är som ger dig ångest, och vad som händer då du får ett anfall. Det säger ju sig själv att det för det mesta är bara personen med ångesten som upplever att situationen är farlig/ångestladdad. Har du med dig några vänner som vet om hur du mår eller kan du tala med din lärare om saken på förhand? Den är garanterat lättare för din lärare att handskas med situationer som kan uppstå om hen på förhand vet om problemet. Det kan ju också kännas lättare och tryggare för dig själv om du vet att läraren vet.
Så kan vi fundera över vad som händer då du får ett anfall. Oftast handlar det ju om att paniken kommer - hjärtat börjar slå snabbare, man börjar svettas, blir yr o.s.v. o.s.v. och även om ångesten är ASJOBBIG och jättetung så blir det ändå oftast inte värre än så. Ångesten och paniken blir starkare och starkare oach starkare tills man tror att man skall - ja, vaddå? Vad är det värsta som kan hända? Här vet jag ju inte vad ditt "worst case scenario" är, eftersom det är olika för alla. För vissa är det värsta som kan hända att de skulle svimma, eller inte hinna till toaletten i tid, eller dö på fläcken, eller "bara" att andra människor skulle se att man är rädd. Nå dö lär du inte göra, även om det kan kännas så då paniken är som värst. Och allt annat som kan hända är trots allt inte The end of the world. Paniken kommer trots allt inte att sitta i med samma intensitet hela tiden utan i något skede kommer den att börja minska och anfallet börjar gå över. På basen av det du skriver förstår jag att det du normalt brukar göra då du får ett anfall är att ringa till dina föräldrar och be dem komma och hämta dig, och du har rätt i att de kanske inte kan göra det då du är i Helsingfors. Men försök att fundera ut "säkra ställen" på förhand, ställen där du känner dig lugn och trygg och kan lugna ner dig. Hotellet är ju antagligen ett säkert ställe, där har du ett eget rum och kan slippa andras ögon på dig. Hur är det med toaletter på andra ställen? kan du helt enkelt ursäkta dig och gå på toaletten om du känner ångesten? Eller stiga ut på utsidan av byggnaden som ni är i tills ångesten lättar? Jag förstår att det kan kännas jobbigt att måste lämna gruppen och gå ut - men det är faktiskt inte hela världen - du kan ju gå tillbaka då situationen har lättat.
Som sagt. Jag önskar att vi kunde ha direktkontakt istället så att jag kunde ge dig bättre konkreta råd, men mitt bästa råd är att tala med dina närmaste klasskompisar och din lärare (eller vad det nu är för vuxna med) på förhand, så att de vet om situationen och kan ge dig stöd då det behövs. Fundera ut "säkra ställen" som du gå till och lugna dig. Det beror ju på vad det är som ger dig ångest vad som känns tryggt - ibland är det kanske en toalett, ibland att gå ut. Du har ju telefonen med dig så om ångesten blir för tung kan du stiga ut och gå en liten promenad, och genom telefonen veta att du vid behov får kontakt med din klass. Tanken på att gå omkring ensam i Helsingfors kan ju också kännas hotfull - men det finns ju tusentals ungdomar som bor där hela tiden och de går också omkring, så i sig är det ju inte farligare än att gå omkring i Jakobstad.
Mer än någonting vill jag önska dig styrka och lugn, men jag vet att panikångest inte fungerar så. Det har sina egna regler. Jag har skrivit ett blogginlägg om min egen panikångest som du kan läsa här om du vill. Som en påminnelse om att du inte är ensam, och att man kan bli hel igen.
Och vet du vad - det absolut värsta som kan hända är faktiskt oftast paniken i sig. Allt det man är rädd för händer i allmänhet inte utan paniken är värst och det är den man är rädd för. Ta reda på hur era dagar skall se ut i Helsingfors och var ni skall röra er och tala med de ansvariga för resan så de vet om saken. Du är modig som vågar åka och det kommer att gå bra!!
Många kramar!
Tessi