Lesbisk
11.07.2020
Hej! Jag vet inte vem jag ska fråga för jag skäms otroligt över detta så jag frågar er! Jag funderar över min läggning för ibland kan jag kolla lite smått på porr men då vill jag se på lesbiskt istället för vanligt betyder det att jag nu är lesbisk eller? Det verkar som att allt jag gör går mot det lesbiska hållet. OCH jag vill absolut inte vara lesbisk eller bi inte för att det är något fel med det men jag vill vara helt hetero!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.07.2020
Hej,
Det är svårt att veta på basen av det du skriver hur det egentligen ligger till med din sexuella läggning. Min fråga är egentligen om du märker av att du skulle känna en dragning till tjejer någon annan gång än bara då du tittar på porr? För enbart på basen av det så tycker jag inte att du behöver eller kan dra några slutsatser.
Om du t.ex. fantiserar om sex, och låter dina tankar vandra helt fritt - är det då en tjej eller en kille du har sex med? Du behöver inte vara rädd för dina fantasier heller - bara för att man fantiserar om en viss sak innebär inte automatiskt att man ens vill genomföra det i verkligheten, men i detta fall kan det ge en uppfattning om vem du dras till.
Det kan finnas flera orsaker till att du tycker om att titta på porr där det är två tjejer. Ofta är filmerna och handlingen mjukare och "långsammare" än om det är man+kvinna eller man+man. Så om man inte direkt tilltalas av porrfilmer som sådana så kan det vara lite mera "soft". Jag tror också att väldigt många tjejer känner upphetsning om de tittar på porrfilmer som föreställer kvinna+kvinna - utan att de skulle känneteckna sig själva som lesbiska eller bi ändå. Och det finns en lång förklaring till varför det kan vara så, men i detta sammanhang kanske det räcker med att konstatera att kvinnor (i högre utsträckning än män) tilltalas av sensualitet, nakenhet och beröring oavsett vem det är som är inblandad. Det finns alltså en rätt stor del kvinnor som skulle bli upphetsade av att titta på filmer som föreställer man + man - även om de inte är eller någonsin kommer att bli en homosexuell man för det.
Det jag menar är att jag inte tycker att du skall ta någon stress över detta. Låt dig själv bli upphetsad av det du blir upphetsad av. Vad man sedan väljer att göra av det är en helt annan sak. Du kommer inte att förvandlas till en lesbisk kvinna för att du tittar på porr som föreställer två kvinnor - lika lite som du i så fall skulle bli hetero av att titta på man+kvinna. Du är ännu ung och din sexualitet är väldigt nyfiken, låt den vara det. Det du upphetsas av idag kan vara väldigt långt ifrån det du kommer att bli upphetsad av om 5 eller 10 år. Och det är helt okej. Jag tror att du skapar en större panik i dig själv om du försöker begränsa eller förbjuda dig själv från att tänka på någonting som ändå känns spännande just nu.
Jag kan inte svara på om du på riktigt känner dragning till tjejer eller inte - för det definieras inte av vilken typ av porr man ser på. Men jag vet att du blir varken mer eller mindre gay för att du tittar på det. Så sluta stressa.
Många kramar
Tessi