Löss????!!!!!
04.09.2018
Hej, det är såhär att jag har tyckt att det har kliat i mitt hår det senaste typ imittten av håret. Så vi köpte en luskam. Jag har nu luskammat igenom hela håret och det verkar inte vara någon ting. Däremot så är det små svarta pricka som kommer när jag luskammat mig. Det är inga löss då jag har haft det tidigare och dom var mycket större och rörde på sig. Dom här är gätte små och rör inte på sig ser nästan ut som små sandkorn precis som om jag har lekt i en sandlåda. Har nu luskammat mig i 3 dagar 2 gånger om dagen och det är inget som rör sig utan bara några enstaka små prickar. Så jag undrar vad detta kan vara? Är det typ ”smuts”? Jag rider varje dag och är i stallet och borstar hästar och rider kan det va att jag blir skitig av det typ? Är ganska nojig så är tacksam för svar.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.09.2018
Hej.
Jag tror att det är sand eller smuts precis som du skriver. Om du är i stallet och ryktar hästar så är det nästan oundvikligt att bli smutsig eller dammig själv.
Äggen och nymferna av löss är oftare ljusa eller gråaktiga än svarta, så jag tror att det du har i hårbottnet är vanliga små sandkorn.
Du kan fortsätta kolla med luskammen en gång om dagen i nån dag till, men jag tror inte att du behöver oroa dig. Och skulle det vara så att du fakriskt har löss så är det inte heller en katastrof, även om jag förstår obehaget. Från apoteket kan du receprfritt köpa shampo för det, så det ordnar sig.
Ingen stress.
Kram
Tessi