Något konstigt i handleden
02.03.2018
Hej jag har en konstig knöl i handleden typ sidan av handleden i samma linje på benet som går upp till tummen fast längre ner vid handleden. Har haft den i kanske en månad nu och den har bara blivit större. Man kan väll inte ha cancer i handleden? Jag sökte på det och fick upp grejer om cancer men oxå något om dåliga senor eller något sånt men sen tänkte jag att det bara är dumt o läsa sånt på internet och bli orolig i onödan. Jag är oxå alltid yr har ont i huvudet och mår illa men Jag har en ätstörning oxå och äter 800 kcal om dagen bränner 300 av dom .

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.03.2018
Hej.
Om du äter bara 800kcal om dagen så är det inte alls konstigt om du känner dig yr, har huvudvärk och mår illa. Kroppen klarar sig helt enkelt inte på så lite energi. Jag tycker att det är viktigt att du skulle söka hjälp för din ätstörning, eftersom det absolut kan vara precis lika farligt för kroppen som cancer. Om din kropp inte får tillräckligt med energi så orkar den inte sköta sitt jobb, och då är det bara en tidsfråga innan du börjar märka av alla de negativa effekter som det medför, varav huvudvärk och yrsel antagligen är de "lättaste". Börja med att boka en tid till läkare på hvc, så att du kan få en remiss vidare och får den hjälp du behöver. Det är viktigt!
På samma gång kan du visa knölen du har på handleden, även om det sannolikt är ett betydligt mindre problem. Det är väldigt svårt att säga vad det är utan att se det. Jag tror inte att det är cancer, snarare en förslitning eller inflammation i någon muskel/sena? Du skriver ingenting om huruvida den gör ont eller inte, men jag tycker att det skulle vara bäst om du gick och visade upp den så att en läkare får ta ställning till saken. Det är svårt för din kropp att på egen hand bekämpa eller läka de problem som uppstår eftersom den inte har energin som krävs för det. Ring till hvc och boka en läkartid.
Kram
Tessi