Nude-strumbyxor
05.12.2016
Hej! Jag skulle vilja köpa hudfärgade strumpbyxor, men nu är det så att affärerna tydligen antar att hufärgad bara är en ton: ljus-beige. Min hudfärg är en eller två toner mörkare än "tan" som är mörkaste jag hittad och ljusare än bruna strumbyxor. Är inte riktig säker men skulle säga att jag har"caramel" hudton. Så jag undrar om ni skulle kunna rekommendera någon affär som har strumbyxor åt min hudton, helst en affär som finns i Finland, men om inte, en nätaffär.
Tack! WOC

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.12.2016
Hej,
Tyvärr är det jättesvårt att hitta "hudfärgade" strumpbyxor om man har en hudton som är ens en gnutta mörkare än det "vanliga2 finska pigmentet. Samma sak är det i Sverige, trots att det i vårt grannland finns en mycket större andel av befolkningen som har en mörkare hudfärg.
Det närmaste jag kunde hitta här i vår del av världen var på nätbutiken zalando. Men även där är utbudet skralt. På google kan man söka på "pantyhose for darker skin" och då får man upp träffar på olika butiker på nätet som säljer strumpbyxor för mörkare hud. Dessa nätbutiker finns dock oftast i england/usa och jag kan inte garantera att de ens skickar hit till vårt land. Men jag tycker också att du kan gå och tala om saken till en "riktig" underklädsaffär, d.v.s. inte nån av kedjorna som finns i alla städer utan en specialist på underkläder. De kanske kan beställa in strumpbyxor som skulle passa dig.
Ge inte upp. Du har nog rätt till strumpbyxor i din egen hudton :)
Kram
Tessi