Okänd lav/växt?
15.09.2018
Halli hallå! Om jag tror att jag hittat en ovanligare växt, var hittar jag vad den heter? Eller finns det nån hemsida där man enkelt kan kolla upp vad växten heter? Har försökt googla utseendet på flera språk men inte hittat nåt liknande och har även googlat med en bild på växten men hittar verkligen inget som liknar denhär..?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
17.09.2018
Hej!
Vad intressant! Hördu jag har ett bra tips: ta foton på växten och skicka till Naturväktarna-gruppen på Facebook, https://www.facebook.com/groups/134882076900743/. Det är YLEs naturradioprogram som håller i den gruppen och där finns massor och åter massor biologer och proffsiga amatörväxtkännare som medlemmar. Om du vill kan du också skicka in den till radioprogrammet, https://svenska.yle.fi/program/naturvaktarna, så kan de fundera på den i sändning, men då tar det längre att få svarTroligen får du svar snabbt där. Och skulle den mot förmodan vara okänd, så har du ju liksom dokumenterat där att du hittade den först.
Som sagt, ta foton, men anteckna även var du hittat den, både ort och vilken typ av miljö den växer i (även på vad den växer, kanske väderstreck, kanske lite vad som växer runtikring osv) och naturligtvis när.
Sedan finns det också olika naturrelaterade föreningar med duktiga artkännare som medlemmar. Pröva tex höra med Ostrobothnia Australis, vår egen österbottniska samlingsplats för svenskspråkiga naturkännare. https://www.oa.fi/startsida/. Där finns säkert experter på vår naturmiljö som kan uttala sig om ditt fynd.
Och så skulle det såklart vara spännande att höra sedan vad det var du hade hittat, så skriv gärna in igen ;)
Kram, Liselott