Ormar
24.08.2018
Sah, varje gång jag planerar att göra nåt med en vän eller liknande blir jag dissar, de kommer på nån skitig ursäkt eller säger bara helt ärligt att de inte vill. Såhär är varenda jävel i mitt område, varenda person omkring mig är såna här toxiska personer. Nu förväntar jag mig ärligt talat inte ens att nåt händer när jag planerar skit med folk, jag litar för mycket på folk ändå, när fan ska jag lära mig att inte tro på vad fan folk säger. Jag har heller inget utsläpp för all besvikelse, ilska och hat för dem här personerna eftersom jag aldrig träffar dem (eftersom de inte kommer). Hur vet man vilka som hugger är såna här äckel och vilka som är riktiga. Julius Caesar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
27.08.2018
Hej Julius Caesar!
Jag gissar att du var sur när du skrev till oss? Hoppas att ilskan och besvikelsen har lagt sig lite nu, för det är ju inte bekväma - eller ens hälsosamma - känslor att befinna sig i någon längre tid.
Och det är väl kanske där man kan göra något i en sådan här situation, åt sina känslor. För ja, det är klart att man ska få bli förbannad och känna sig sviken när kompisar gång på gång dissar en. En gång är ingen gång, men nu börjar det ju vara en vana hos dina vänner. Och det är i sig inte okej. Dissar man planer eller personer för många gånger så förlorar man dem. Det kanske är en livsläxa en del av personerna runt sig helt enkelt inte lärt sig ännu. Om de verkligen hoppar av planer ni gjort bara för att de själva inte ids och inte orkar, så får de faktiskt skylla sig själva sedan när de är ensamma och ingen vill hitta på något med dem. Sådana människor tappar man också förtroendet för till slut och den stilen funkar verkligen inte längre fram i livet, tex på en arbetsplats eller i en kärleksrelation.
Nå, sedan finns det ju också sådana gäng där en viss stil eller ett visst beteende blir det vanliga och accepterade, även om alla nog vet att det inte riktigt är korrekt. Om det en gång blivit "okej" att bete sig på ett sätt, tex att hoppa av planer, och ingen protesterar desto högre mot det, så tror så småningom alla att det är okej att bete sig så här i det här gänget. Ibland går det så när folk har för långt tålamod med andras/allas brister, inte säger till när de borde, ser mellan fingrarna med felaktigt beteende osv. Till slut brukar någon bli riktigt arg, tex chefen när de anställda allihopa börjat ta längre och längre kaffepauser. Då behöver reglerna klargöras igen, tex att chefen säger hur lång kafferasten egentligen är. Men det funkar inte alltid i kompisgäng, eftersom man inte har några skrivna regler där, så risken finns att gänget bara faller sönder istället och folk hittar nya kompisar åt sig.
En av orsakerna till att en dålig vana utvecklas i ett gäng kan också vara att folk börjar lova saker de inte kan hålla. Det kan tex vara så att de inte vill verka tråkiga eller töntiga när de inte vill hänga med på planerna, så de säger "ja, såklart att jag kommer", men efter ett tag tar de till någon ursäkt för att slippa. Eller har en riktig ursäkt som de nog visste om hela tiden men inte ville avslöja, som att de nog hela tiden visste att de inte kunde hänga med på planerna för att föräldrarna kräver att de ska komma med ut till sommarstället. Här kan det också hända att det är fel på själva planen, alltså att folk egentligen inte vill göra det som planerats. De kanske egentligen tycker att det är tråkigt eller för farligt eller för dyrt, och så hittar de på ursäkter så småningom.
En annan orsak kan vara sättet som planerna görs upp på. Tex kanske det alltid är samma person som bestämmer vad som ska göras i gänget, och det de egentligen protesterar mot är diktaturen? Men inte så öppet eller modigt att de skulle säga det högt att de stör sig på personen ifråga. Kanske det finns andra saker i sättet att göra upp planer på också som de egentligen skulle vilja protestera mot, tex att det planeras för mycket eller för ofta? De kanske ärligt talat ÄR trötta efter veckan?
Oavsett, så är det här något du stör dig på. Om man stör sig på något så har man i princip två val. Antingen så gör man något åt saken eller så sväljer man det bara och låtsas som ingenting. Båda har faktiskt för- och nackdelar. Gör man något åt saken, så kanske problemet löser sig - men det kan också hända att folk i sin tur blir sura eller obehagliga till mods. De kanske har dåligt samvete för att de dissat så ofta, men när folk har dåligt samvete tenderar en del att reagera med ilska och att skylla ifrån sig istället. Så säger man till åt folk är det kanske en risk man får ta, det beror mest på HUR man säger till - och sedan på hur de tar det. För det är väl en stor Livssanning det också, "Livet är inte vad man gör det till utan hur man tar det." (Life is not what you make it, but how you take it). De kan välja hur de reagerar, hur de väljer att förhålla sig till att du säger ifrån. Och du kan som sagt välja hur du säger ifrån: snällt eller argt, svalt eller kokande, vid rätt eller fel tidpunkt osv.
Och så kan du såklart själv välja hur du tar det här, vilken inställning du ska ha till det här. Just nu är din förväntning att de ska hålla det de lovat och komma med på de planer ni gjort upp tillsammans. Det verkar inte funka, så vilken annan inställning till det hela kan du välja - för du kan ju bara bestämma över dig själv, inte över hur de ska reagera och fungera? Hur skulle du kunna tänka och fungera och agera för att slippa bli så arg?
Ledsen att jag inte kan hjälpa dig mer än så här - för inte kan jag ju heller komma och läxa upp dina vänner. Hoppas det reder upp sig och blir bättre!
Kram, Liselott