Otrevliga standards
29.07.2018
Jag sliter ner mig själv dag ut och dag in för att vara vänlig och hjälpa andra människor, men så fort det finns något jag inte orkar hjälpa till med anses jag vara otrevlig, medans andra kan gå runt och snacka skit om andra hela tiden mmen ändå vara "trevliga". Är detta för att jag är den jag är och jag passar inte in bland dem jag umgås med eller är det för att jag sätter för höga förväntningar på mig själv vilket leder till att folk blir besvikna? Rude boy

Ungdomsinformatör Ida svarar
30.07.2018
Hej!
De är en jätte fint att vara vänlig och hjälpa andra människor, men de betyder inte att man måste göra de hela tiden. Du måste även ta hand om dig själv, så om de finns någon gång när du känner att du inte orkar så är de helt okej. Du är inte otrevlig för att du en gång inte orkar hjälpa.
Att snacka skit om andra är inte okej. De kan vara olika orsaker till att folk pratar illa om andra som t.ex. avundsjuka, personerna kommer inte överrens, dålig självkänsla eller att den personen som snackar skit mår dåligt själv och därmed försöker hitta fel i andra.
Ibland så är vänner irriterade på varandra. Jag tror att i de flesta vänskapsrelationer så har någon upplevt någon form av irritation. Så inget konstigt med de. Du ska inte bara vara andra till lags utan tänk också på dig själv, som att vad mår du bra av. Jag vet inte hur dina vänner är och om du får hjälp av dem, de borde också ställa upp för dig.
Ta hand om dig!
Kram, Ida