Resa
02.09.2019
Hej, jag och mina vänner skulle vilja åka på en resa till Umeå. Vi skulle vilja sova en natt på hotell men vi undrar om det är möjligt när vi alla är under 18 år. Vi skulle inte vilja ha med en vuxen men de flesta hotell har att man måste vara över 18. Vi skulle vilja veta ifall man inte måste vara 18 på alla hotell och isf vilka hotell? // ?

Ungdomsinformatör Ida svarar
04.09.2019
Hejsan!
För att ta båten över till Umeå från Vasa så behöver man förälders eller målmans skriftliga tillstånd ifall man är under 18 år. Mera info finns nedanför. Hotellen har samma regel, eller vissa kan ha att det måste vara en vuxen som bor på hotellet som kan ansvara för er. Dessa regler finns bland annat för att skydda er. Så ifall ni vill åka till Umeå över en helg skulle jag föreslå att ni tar med er någon förälder/föräldrar. De kan umgås med varandra och ni får vara för en själva. Men om något skulle hända så finns de där.
"På reguljära resor med Wasaline gäller följande,
Ungdomar och barn under 18 år får resan ensamma förutsatt att de har förälders eller målsmans skriftliga tillstånd. På Wasalines hemsida finns blanketten att skriva ut och fylla i för ensamresande ungdomar. Det skriftliga tillståndet ska barnet/ungdomen visa upp vid avfärden. Tillståndet ska kunna kontrolleras med hemmet t.ex. per telefon. Den unga personen skall på uppmaning också kunna legitimera sig och uppge sin vårdnadshavares kontaktuppgifter.
Som legitimation gäller:
Pass
Körkort
ID-kort med bild, utfärdat efter 1.3.1999 (ej tillfälligt)
FPA-kort med bild (Finland), för barn under 15 år godkänns även FPA-kort (Finskt sjukförsäkringskort) utan bild. "
Hälsningar Ida