Säkert sex utan kondom?
11.07.2020
Hej. Ganska ny till sex, men har hittills alltid med min partner använt kondom. Men jag undrar ifall man kan ha säkert sex utan kondom? Kan man testa sig för könssjukdomar utan misstanke för sjukdom, eller symptom? Utan bara för att vara säker. Att sedan endast p-piller eller spiral skulle användas som preventivmedel, och vi skulle kunna veta att vi inte kan smitta varandra med någon sjukdom. Är det möjligt? Nybörjare

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.07.2020
Hej,
Du tänker alldeles rätt. P-piller, ringar eller spiral skulle vara ett bra alternativ till kondom, men om du eller din partner har haft andra sexualpartners innan detta så finns det en anledning att ni testar er för könssjukdomar först. Då kontaktar ni helt enkelt preventivrådgivningen eller hvc på er hemort så att de kan lägga remisser till tester.
Även om man inte har några symtom på könssjukdomar så är det en god idé att testa sig om man vet att man teoretiskt sett kan ha blivit smittad. Och det är definitivt det ansvarsfulla alternativet att låta testa sig innan man lämnar bort kondomen.
Ring till hvc och be om tester för könssjukdomar, så får ni gå och bli testade.
kram,
Tessi