Saknar
30.03.2020
Hej jag är 20 år gammal. Jag saknar tiderna då man gick i gymnasiet. Då va allt gött. Bra vänskapskrets, bra skola och inga problem som stress, ångest osv. Nu har jag inte så mycket kontakt med vänner för alla jobbar o har inte tid. När jag tänker tillbaka hur tiderna va då kändes allt gött o livet va hundra. Nu känner man sig nere då o då, när man tänker tillbaka e de nästan som man vill börja gråta. Hänt en del grejer som varit negativa o ångest laddade men de går vidare.Har börjat gå högskola men känslorna är inte de samma känsla som i gymnasiet. Tips på vad man kan göra för o må bättre? Johan

Ungdomsinformatör Ida svarar
02.04.2020
Hej!
Kan förstå att det känns jobbigt. Samtidigt så är det ju superbra att du kände så när du var i gymnasiet. Jag skulle även säga att det inte alls är konstigt att du känner så som du känner just nu - när du inlett dina studier i en helt ny skola med nya klasskompisar och lärare.
Kunde du tänka dig att hitta någon hobby? eller kanske du redan har en hobby? Finns det någon förening inom skolan som du kunde bli aktiv i? Lista upp vad du tycker om att göra – sök sen upp ifall det finns någon förening som håller på med det. Något du även kunde göra är att varje dag göra något som du tycker om. Det kan höja humöret. En annan sak är att innan du går och sova så kan du skriva ner tre saker som har varit bra under dagen. Det kan t.ex. vara att du tog en promenad, åt något gott, fick en uppgift klar, lyssnade på en bra låt. Det behöver inte vara särskilt stora händelser - i och med att du skriver ner dessa så kommer du att lägga märke till att det behövs inte så mycket för att hitta något bra i ens vardag. De små  guldkornen i vardagen är viktiga!
På nåt sätt så kunde det vara bra att acceptera att gymnasiet är förbi och att det var en otroligt rolig och bra tid – ha det som ett bra minne. Sen så är jag 100 % säker på att du kommer att tycka om din vardag i framtiden, bara du helt enkelt sätter dig först, blickar framåt och gör sånt som du tycker om att göra. Sen så tror jag att nya som gamla vänner kommer att dyka upp med tiden.
Förändringar i ens liv kan ibland vara tuffa, men dom kan också leda till något bra bara man orkar kämpa vidare och hålla ut. Hoppas det här svaret ger dig lite hopp om att det kommer att bli bättre!
Kram, Ida