Skaffa vän
30.03.2020
Hej, på sistone och flera gånger förr har jag kännt mig ensam som att ingen annan person bryr sig om mig utom min familj.jag pratar med många personer i skolan men ingen riktigt av dem känns det som att jag skulle kunna fråga om de skulle kunna vara så jag har inte riktigt någon att vara med på fritiden och nu när det är korona här i Finland så har skolorna stängt och det kan ta ända till efter sommarlovet tills dom öppnar dem och jag vill inte vara ensam hela sommarlovet,jag kan ju förståss vara med min familj men jag skulle också vilja ha någon kompis att vara med, jag har frågat några men vissa bara ignorerar mitt medd och vissa säger att de inte får vara med någon pga korona. Jag undrar om ni har något tipps jag kan göra för att få en kompis och att inte känna mig ensam. Sigge

Ungdomsinformatör Ida svarar
02.04.2020
Hej!
Det är många som känner sig ensam ibland, så kom ihåg om att du är inte den enda som känner så. Det kan ibland hjälpa att tänka så eftersom då är man inte ensam om den känslan. Som du nämner har du familj och några personer som du pratar med i skolan, vilket är jättebra. Som du även nämner i din fråga så är det en knepigt tid just nu i och med corona, vi får inte umgås och röra oss precis hur som helst. Man slipper inte till skolan där man fått den sociala biten på dagen. Utan nu är du och många andra hemma hela dagarna – vilket gör att man kan känna sig ensam. Kom då ihåg att som det är nu så kommer det inte att vara föralltid, utan efter några månader så kan det hända att du kan umgås och träffa människor som tidigare.
Vad du kan göra just nu är att kommunicera med de kompisar du har och varför inte ringa varandra med videosamtal. Har du Instagram och Snapchat? Börja  i så fall att följa eller lägg till sådana personer som du har sett i skolan. Våga ta kontakt med människor – det kommer göra att du hittar nya vänner. :)
Vänskap kan ta tid att bygga upp, så ha tålamod. Och ha lite extra tålamod i dessa tider. Ta hand om dig! :)
Kram, Ida