Springmask utan medicin
02.02.2020
Hej, jag har fått springmask. Har kollat på alla apotek efter medicin men det finns INTE NÅGONSTANS. Jag undrar ifall man kan äta rödbetor som innehåller samma röda medel som medicinerna gör. Kommer man kunna döda maskarna?? Hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.02.2020
Hej.
Läkemedlet som man brukar ta vis springmask heter Pyrvin, och säljs utan recept på apoteket. Vissa mediciner måste man dock be om, de finns alltså inte i hyllan. Jag är inte säker på hur det är med just denna medicin.
Rekommenderar alltså att du går tillbaka till apoteket och ber om Pyrvin. Behandlingen skall upprepas efter två veckor för att säkert ha effekt, och alla som bor i samma hushåll behöver behandlas eftersom springmask lätt överförs.
Rödbeta skulle jag inte se som ett pålitligt sätt att bli av med springmasken, trots att det tyvärr skrivs en del om det på olika bloggar på nätet, dock hittar jag inget vetenskapligt material som skulle mena att det är ett giltigt alternativ. Så tillbaka till apoteket med dig :)
Kram
Tessi