Svettas
18.08.2018
Hej jag skulle behöva lite hjälp, å tips på hur jag ska göra ...
Det är så att jag svettas väldigt mycket under armarna(svettas till och med mera då jag inte tränar/sportar), och har problem med det då jag nästan bara kan använda svarta kläder så de inte ska synas...
Funderade en tid på att använda absolut torr men googlade mycket och fick fram att det inte är bra att använda "deodoranter" med aluminium i, och hörde också att det kan orsaka bröstcancer då huden är tunn under armarna så att det åker direkt in genom huden.
Ge gärna tips på vad man kan göra för att hålla bort svetten länge, absolut torr funkar ju i ungefär en vecka bara! Jobbigt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.08.2018
Hej.
Det är inget ovanligt problem du har, men jag förstår att det ändå kan kännas irriterande. Precis som du skriver så innehåller nästan alla antiperspiranter aluminium, men jag tycker att det bästa du kan göra är att gå till apoteket och fråga dem som jobbar där.
På apoteket brukar det finnas flera olika deodoranter att välja mellan, och farmaceuterna har oftast full koll på vad de säljer så de kan säkert förklara och rekommendera en deodorant/antiperspirant som passar dig. Och nästan alla kemikalier medför någon risk, men jag har inte läst någon forskning som bekräftar att aluminium från deodoranter faktiskt orsakar bröstcancer (dock nog att aluminiumet kan lagras i tumörer i brösten, men att man inte vet vad dom är orsaken till själva tumören.) Så behålla alltid ditt kritiska tänkande till allting.
Men det finns ju ingen som kan tvinga dig att använda perspirant om du inte vill det själv, men i nuläget är det nog det bästa jag kan rekommendera.
Börja med att tala med dem på apoteket, så ser vi vad de hittar.
Kram
Tessi