Tandextraktion
19.10.2021
Hej! Det är så att jag nyligen dragit ut två visdomstämder och undrar hur länge ja måste vänta tills ja får snusa igen. Anvisningarna säger att man skall avstå under läkningsperioden. Hur lång är denna period och vad händer om jag tar en prilla nu när det gått en vecka.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.10.2021
Hej,
Som du själv vet så skulle det givetvis vara allra bäst om du såg detta som ett tillfälle att sluta snusa helt och hållet. Om du har klarat dig utan i en vecka så är den värsta fysiska abstinensen redan över så det största jobbet har du redan gjort - så varför inte fortsätta på den banan?
I regel tar det 2-3 veckor för såret att läkas efter att man dragit ut en visdomstand. Det är den ytliga läkningen. Sedan kan det vara väldigt individuellt hur länge det tar för läkningen i käken, men mellan 1-3 månader. Det viktiga skulle vara att du väntar åtminstone tills de ytliga såren har läkt, dels så att du inte får in smuts och nikotin från snuset i själva såret och för att det inte skall irriteras och börja blöda igen då du tillför nikotin i systemet. Alla sår i kroppen blir lättare infekterade hos personer som använder nikotin, så det är bra om du själv är medveten om att du kan påverka din läkningsprocess genom att vänta åtminstone tills såren har läkt helt.
Kram,
Tessi