Tänka på andra
21.10.2021
Hej
Jag är en kille på 18 år. Jag ha varit i ett förhållande med min flickvän i snart 2 år. Men jag har ett problem, jag tänker på andra tjejer. Jag älskar min flickvän men ibland så kan jag börja fantisera om andra tjejer i underkläder tillexempel mäniskor som jag sitt på stan, eller om jag har sex med min flickvän så kan jag ibland börja tänka på andra tjejer. Och jag får grov ångest då jag tänker på andra.
Vad ska jag göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.10.2021
Hej,
Jag tycker att du skall försöka att helt och hållet släppa dina skuldkänslor över den saken, eftersom det är helt normalt. Bara för att du är i ett förhållande med en människa du älskar innebär inte att du inte skulle bli sexuellt attraherad av andra människor - och det är inget fel med det.
Det du skall komma ihåg är att en fantasi är bara en fantasi. Det är bara en tanke. Det betyder inte att du har för avsikt att ligga med andra eller att du skulle vilja göra det. Jag tror att de allra flesta människor har sexuella drömmar och/eller fantasier om andra personer än sin partner - men det betyder inte att man skulle vara benägen att vara otrogen eftersom tanke och handling är två väldigt olika saker.
Sexuell lust är en kraftkälla, inte någonting du behöver vara rädd för eller känna skuld över, och precis som du själv skriver så gör inte dina fantasier att du skulle älska din flickvän mindre. Förhoppningsvis är ni trygga i ert förhållande och vet var ni har varandra, och då finns det plats för fantasier.
Kram,
Tessi