Volontär
15.08.2015
Hej, jag undrar om det finns något volontärs arbete för 15 åringar. Helst utomlands men då måste man väl vara minst 18? Det skulle va kul att göra något med djur eller sjuka människor.

Ungdomsinformatören Jenny svarar
18.08.2015
Hej!
Jo, det är nog som du säger att för att få delta i de flesta volontärarbetsprojekten måste man vara minst 18 år eller ha med sig en förälder, men det finns ställen dit man kan åka som 16-17 -åring också och en sådan är t.ex. Ungdomssamarbetet Allians volontärarbete. Du kan läsa mera om det genom att klicka här.
Det ser ut som att du måste vänta ännu åtminstone ett år innan du åker, men under tiden hinner du ju planera tiden lite färdigt och ta reda på de alternativen som finns, så är det lättare att söka sen då det blir dags.
Här finns info om Den Europeiska Volontärtjänsten (EVS), som är för 17-18 -åringar.
Hälsar, ungdomsinfromatören Jenny
På sidan maailmalle.net finns en lista på olika volontärprogram, som du också kan bekanta dig med genom att klicka här.