Extrajobb distans
29.03.2020
Hej!
Jag går just nu Andra året på gymnasiet och undrar om ni skulle kunna tipsa om något extrajobb som man kan jobba på distans.
Har sett att det finns mycket sådant i Sverige men har inte hittat något här i Finland... Vill tjäna lite extra pengar

Ungdomsinformatör Ida svarar
02.04.2020
Hej!
Det finns nog en hel del jobb som man kan jobba med på distans här i Finland också. Nu vet jag inte vad det är för sorts jobb som du hittat i Sverige? Har det krävts någon skild utbildning? Och inom vilket område är jobben?
Exempel på distansarbeten i Finland: telefonrådgivning/försäljning, ekonomibranschen, industrin (t.ex.ingenjörer). Ofta krävs det en högre utbildning eller en yrkesexamen inom dessa. Och alla är kanske inte 100% distans och kan vara svårt att hitta något extrajobb inom dessa också.
Just nu under den här situationen som vi befinner och i just nu så kommer det antagligen att bli mer distansarbete eftersom man märker att det fungerar.
På länken här nedanför publiceras arbetsannonser - där kan det komma upp nya arbetsannonser hela tiden. Så det är bra att kolla upp sidan med jämna mellanrum - så kanske det mittiallt dyker upp något som skulle passa dig :)
https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/?lang=sv
Lycka till!
Hälsningar Ida