Får jag besöka rådgivningen/HVC
24.04.2020
Hej jag studerar och är skriven i Helsingfors och nu i dess tider är jag hemma i Österbotten hos föräldrarna. Nu är det så att jag skulle behöva till en hälsovårdare eller någon som kan guida mig med preventivmedel. Får jag besöka rådgivningen/HVC i kommunen som jag är i nu även om jag är skriven i Helsingfors? Fundersam

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.04.2020
Hej,
I de fall där det gäller brådskande vård har man rätt att besöka vilken hälsocentral som helst om man befinner sig t.ex. i någon annan del av landet, men i detta fall gäller det inte "vård" utan "hälsovård" och då är det lite knepigare.
Enligt lagen har den kommun du befinner dig i just nu ingen skyldighet att erbjuda dig preventivrådgivning (eftersom det räknas som hälsovård eller förebyggande vård) MEN det är omöjligt att säga hur hela coronaläget har påverkat olika servicepunkter så det kan hända att de har så mycket "spelöga" att de förstår hur opraktiskt det skulle vara för dig att besöka din hemkommun bara för att få hjälp i denna sak.
Ett annat alternativ är att alla människor bosatta i Finland har rätt att välja hälsocentral, i dessa fall skall man göra ett skriftligt byte. Då har man rätt till vård på den hälsocentral man bytt till senast tre veckor senare. Men eftersom man bara har rätt att byta hälsocentral en gång/år så blir det eventuellt jobbigt i det skede du skall åka tillbaka till din hemort.
Nu vet jag ju inte vad ditt ärende gäller, men jag tycker att du skall börja med att ringa till preventivrådgivningen i dem kommun där du befinner dig nu och förklara situationen. Det kan hända att de förstår hela situationen och kan hjälpa dig. Om ärendet du har är sådant så att det kan skötas per telefon så kanske du kan ringa till din hälsocentral på hemorten (alltså i Helsingfors) och få det skött per telefon? Så finns det ju alltid möjligheten att anlita privata läkarstationer, men det är givetvis en kostnadsfråga.
Börja med att ringa till hvc på den ort du är nu. Hoppas att det löser sig.
Kram
Tessi