Fitness klocka
17.02.2019
hej jag är en tjej som ganska nyligen köpt en fitness klocka som dels kollar hur många steg man tagit under dagen osv men tänkt bara ha den under träningspass då jag ska springa/promenera/simma den är vattentät o den kollar saker som steg, kaloriförbrukning, tid, Puls, Km men har inte använt den än. köpte den för tänkte att det skulle bli roligare att ha mer koll för att bli bättre o bättre o kolla hur mycket av maxpulsen man använt så jag kommer inte ha den hela dagen. utan bara under träningen. Den varianten jag köpte va den enda helt vattentäta varianten jag hitta som funka för simning och den va ganska billig jämfört med vanliga klockor stog att det ca rea på just den men även fulla priset va billigare än dom andra men hittade inte en annan som va vattentät. Bara testat den en gång hitils och medans jag satt o testa olika funktioner på den så märkte jag att när man mäter pulsen så ger den ifrån sig ett grönt sken som gör så ögonen värker och efter jag använde den började jag få konstiga värk i kroppen som jag annars aldrig får typ som stötar eller stickningar.
Det jag undrar är om den kan va farlig? hörde sen att den kunde vara cancerframkallande så jag undrar om det är sant? har annars allt detdär på mobilen. en app som kollar allt detdär + pulsen men då är det ett vitt ljus från kameran man lägger fingret på medans den klockan va lixom ett grönt sken som blinkade väldigt snabbt. ville ha den mest för att den va vattentät men ja. jag köpte den från en helt vanlig hemsida så den kommer inte från utomlands eller så så den måste väll va testad? den gröna skenet ger den ifrån sig under hela träningspasset och den lixom borrar in i handleden.
den är även kopplad till mobilen via bluetooth och även det är väll dåligt? .

Ungdomsinformatör Ida svarar
25.02.2019
Hej!
Det är jätte svårt att svara på din fråga eftersom att jag inte vet alls vad för sorts klocka du har. Har du kollat om det går att stänga av det gröna skenet eller ändra det på inställningarna? Om du känner att klockan ger ifrån sig någon stöt eller nått så kanske det vore skäl att skicka in den för reparation, det kan vara att något är fel på den.  Jag har svårt att tro att den skulle var cancerframkallande.
Har du den hårt fastspänd på handleden? Isf sätt den lite lösare nästa någon du testar den. Googla på klockan och läs om den. Du kan även kolla på youtube, där brukar det finnas recensioner om det mesta.
Hälsningar Ida