Flygplaan
23.01.2019
Hej ja får lock fö öronen då ja ska flyg då man landar å då man far upp i luften å de gör så sjukt så man böri gråt. Tuggummi å att håll fö öronen hjälper int ????

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.01.2019
Hej.
Vissa har helt enkelt mer problem med öronen då de flyger än andra. För vissa orsakar starten och landningen stor smärta, och öronen kan vara "i lås" flera dagar efteråt, medan andra klarar det så gott som utan problem. Det hänger sannolikt ihop med hur trånga örongångar man har och att det då blir svårt att jämna ut trycket i öronen.
Det du kan testa är att "poppa" öronen. Håll för näsan med fingrarna och håll fast munnen. Försök sedan trycka ut luften, men utan att öppna munnen eller näsan - det brukar göra att det låter "popp" i öronen och att trycket då jämnas ut. Det kan kräva att du gör det flera gånger både vid start och landning.
På apoteket kan du också köpa nässpray (receptfritt) som minskar svullnaden i näsgångarna. Då kan det vara lättare att jämna ut trycket då du "poppar" öronen,  och minska smärtan samt risken att du skall få skador på trumhinnorna.
Kram
Tessi