Fobier
17.12.2020
Hej, jag har ett projekt i skolan nu där jag skriver om fobier men jag kan inte hitta hur många som har fobier i världen & Finland. Hur många har det? Skulle vara tacksam för svar :)!
H. Heh Heh
Camilla Pitkanen3

Psykiatriska sjukskötaren/psykoterapeuten Camilla svarar
Ungdomsinformatör Kix svarar
18.12.2020
Hejsan,
DEN HÄR artikeln hittade jag från 2016 i Hufvudstadsbladet gällande finländares rädslor men den baserade sig enbart på en enkätundersökning som ca. 1000 finländare svarade på. Men det ger kanske en liten bild av hur läget är. Fobier är dock väldigt vanligt och man kan utveckla en överdriven rädsla för i princip vad som helst. I Finland är nog social fobi den vanligaste bland unga människor, ca 3% drabbas/år.
I alla västländer där levnadsstandarden är hög är fobier mycket vanliga.
H. Camilla
P.S tillägg av Kix,  "Man tror att cirka 10-15% någon gång under livet drabbas av en specifik fobi och att 10-15% lider av social fobi." hämtat från DEN HÄR websidan.